Rapport emneutvikling: Studentaktive læringsformer i videreutdanning i karriereveiledning (2021-2022)
Abstract
Denne rapporten beskriver utprøving av studentaktive læringsformer i en videreutdanning i karriereveiledning ved Høgskolen på Vestlandet våren 2022. Rapporten redegjør for et utviklingsarbeid og forskning på egen undervisningspraksis ved Høgskolen på Vestlandet. Prosjektet har hatt to formål: 1.) Utvikling av egen undervisningspraksis og 2.) Bidra til ny kunnskap om hvordan studenter som tar karriereveiledningsspesifikk utdanning erfarer læringsformene og hvilken betydning det har å samarbeide og lære sammen i studiegrupper. Rapporten vil fremheve studentenes erfaringer og læringsprosess. Studentenes skriftlige refleksjonsnotat om læringsprosessen er prosjektets datagrunnlag og bidrar til å belyse hvordan læringsaktivitetene har blitt erfart av studentene. Refleksjonsnotatene har blitt analysert og blir i rapporten kort diskutert i lys av sosiokulturell læringsteori og kollektiv læring (Dysthe, 2001; Wenger, 1998).