Blar i Institutt for samfunnsvitskap på tittel
Viser treff 269-288 av 453
-
Mellom styring og ressurs: En kvalitativ studie av Utdanningsdirektoratets rolle i norsk barnehagesektor
(Master thesis, 2021)Problemstillingen i dette forskningsprosjektet tar sikte på å forklare barnehagestyreres opplevelse- og forståelse av Udir sine verktøy for kvalitet, og hvordan disse påvirker styrerrollen og kvaliteten i norske barnehager. ... -
Mellomleiaren som kunnskapsleiar i vidaregåande skule: Korleis legg avdelingsleiar på yrkesfaglege utdanningsprogram til rette for pedagogisk utviklingsarbeid på eiga avdeling?: På kva måte kan dette bidra til å utvikle ein lærande organisasjon?
(Master thesis, 2015)Norsk skule er framleis prega av ei svak pedagogisk skuleleiing og -oppfølgingskultur, og utfordringar med fråfall som er spesielt stort på yrkesfaglege utdanningsprogram. Sentrale skulepolitiske styresmakter gir klare ... -
Militære utbygginger på Askøy under andre verdenskrig 1940-1945
(Bachelor thesis, 2021) -
Minoritetsgutters frafall
(Bachelor thesis, 2021) -
Minste felles multiplum Radikal translasjon av 8-13 skolen som organiseringsidè
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Translasjonsstudier har ofte undersøkt det immaterielle eller symbolske, og det materielle eller praktiske aspektet ved oversettelse i isolasjon fra hverandre. Vår hensikt er å bygge bro mellom de to tilnærmingene til ... -
Moderniseringa av jordbruket i Borgund
(Bachelor thesis, 2011) -
Motivering av skoleledere: Hvilke tiltak på kommunenivå i Bergen virker mest motiverende på skoleledere?
(Master thesis, 2015)Formålet med denne studien er å finne mer ut om hva som motiverer skoleledere for utførelse av jobben. Jeg bruker Bergen kommune som kasus og har fokus på opplevd motivasjon hos rektorene på interaksjonen med kommunenivå. ... -
Multimedia vs. Analogue Text: Learning Outcome and the Importance of Short-Term Memory Capacity
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Museums as mausoleums, museums as mirrors
(Lecture, 2018) -
Nasjonalstatens suverenitet og dens menneskelige konsekvenser
(Bachelor thesis, 2020) -
National Performance-Based Research Funding Systems: Constructing Local Perceptions of Research?
(Chapter; Peer reviewed, 2019)In recent years, performance-based research funding systems (PRFSs) have been introduced in all of the Nordic countries. In this chapter, we compare these systems and explore how their introduction is reflected within ... -
National testing data in Norwegian Classrooms: a tool to improve pupil performance?
(Peer reviewed; Journal article, 2017)This paper considers teachers’ use of data from national school tests. These national tests are part of the Norwegian top-down accountability school system. According to official regulations, teachers have to use the test ... -
Nature kindergartens: a space for children’s participation
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Children’s right to participate has become internationally recognised and the early years are a pivotal phase for realising children’s rights. Knowledge of how young children can enact their right to participation in ... -
Naturgeografi i skulefaget geografi: Kva fortel høyringa til læreplanreforma LK 2020 om synet på naturgeografi blant lærarar?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Den nye læreplanen fagfornyinga (LK 2020) hadde forslag om store endringar for geografifaget i grunnskule og vidaregåande skule. Artikkelen analyserer høyringssvar til reforma frå grunnskular og vidaregåande skular. Formålet ... -
NAV-reformens effekt på de ansatte i den kommunale sosialtjeneste : en studie om hvordan den nye arbeids og velferdsforvaltningen har påvirket de ansattes arbeidshverdag
(Master thesis, 2011)I denne oppgaven har det blitt gjennomført en studie av hvordan NAV-reformen har påvirket de ansattes arbeidshverdag. Gjennom kvalitative intervjuer har en undersøkt hvordan denne reformen har virket inn på de ansatte i ... -
Når eleven ikkje har det trygt og godt på skulen: Ein blanda metode studie i grunnskular sitt systematiske arbeid med undersøkingar og tiltak i skulemiljøsaker
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er eit studie av praksis med skulemiljøsaker. Med utgangspunkt i problemstillinga Korleis skildrar grunnskulerektorar systematikken i praksis med undersøkingar og tiltak i skulemiljøsaker, har eg ... -
Når en ikke vet veien – En analyse av to prosjektgrupper i et helseforetak
(Master thesis, 2018)Tittel og sammendrag: Når en ikke vet veien - En analyse av to prosjektgrupper i et helseforetak. Bakgrunn: Helseforetakene er i stadig endring for å møte fremtidige utfordringer. I Nasjonal helse- og sykehusplan (2016-2019) ...