Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 360-379 av 677
-
Litteratur og psykisk helse. En analyse av romanen Høgspenning livsfare av Helene Guåker, og en drøfting av dens litteraturdidaktiske potensial på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan utfordringer knyttet til psykisk helse blir fremstilt i ungdomsromanen Høgspenning livsfare. Romanens litteraturdidaktiske potensial når det gjelder å gi innsikt i temaet psykisk ... -
Litteratur som belyser barndommens mørke sider: En studie av hvordan bildebøkene Akvarium og Dragen formidler tematikken omsorgssvikt.
(Master thesis, 2023)Det overordnede tema for denne studien er kontroversielle bildebøker og hvordan de formidler tematikken omsorgssvikt. Jeg ønsker å studere hvordan ulike litterære og visuelle grep som tas i bruk i bildebokens primære ... -
Litteratursamtalens danningspotensial
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Litteratursamtalens potensiale for å utvikle interkulturell kompetanse. En studie av niendeklasseelevers møte med Zeshan Shakars Tante Ulrikkes vei.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgavens mål har vært å undersøke litteratursamtalens potensiale for å utvikle interkulturell kompetanse (IK) blant elever på niende trinn. Dette har blitt gjort ved at en gruppe elever på niende trinn har ... -
Litterær kanon i den norske skolen
(Bachelor thesis, 2019) -
Litterære barnekarakterar i møte med sorg og sakn. Analysar av bildebøkene Førstemamma på Mars og Akvarium.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva undersøker korleis barnelitteraturen framstiller temaet sorg og sakn verbalt og visuelt i to utvalde bildebøker for barn. Materialet for studien er bildebøkene: Førstemamma på Mars (2013) av Gyrid Axe ... -
Livet, døden og frisøren; "Den misunnelige frisøren" (Lars Saabye Christensen) som novelle og film
(Norsklæraren Nr 5 2005, Journal article, 2005)Det som gjer Lars Saabye Christensens novelle ”Den misunnelige frisøren” skikka for film, ligg ikkje i det ytre, men er nedfelt i konflikt og tematikk. I den ytre handlinga kan filmen umiddelbart verka fjern frå novella, ... -
Livsmeistring i begynnaropplæringa – Leik og fantasi i møte med døden. Ein analyse av bildebøkene Vi er løver! (2021) og Bror min (2021)
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøker korleis to nyare bildebøker skildrar barns leik og fantasi i møte med sjukdom og død. I tillegg drøftar oppgåva korleis bøkene kan knytast til det tverrfaglege temaet folkehelse og livsmeistring. ... -
”Lukk døren, hun kommer!” En bacheloroppgave om mobbing i barnehagen.
(Master thesis, 2017-06-01)Temaet for vår forskningsstudie er mobbing i barnehagen, da dette er et tema som er viet relativt lite oppmerksomhet og forskning. Alle barnehager består av ulike barnegrupper som på hver sin måte er helt unike. Målet med ... -
Lyrikk som tankerørsle omkring menneske og natur Økokritiske lesingar av diktsamlingane Eg er eg er eg er og Skogen den grøne av Ruth Lillegraven
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgåva undersøker i lys av økokritisk teori det estetiske uttrykket i to diktsamlingar. Materialet for oppgåva er to illustrerte diktsamlingar for barn, Eg er eg er eg er (2016) og Skogen den grøne (2018) av ... -
Lærarar i møte med elevar i matematikkvanskar
(Master thesis, 2022)Dette er ei samskrivingsoppgåve som kombinerer faga spesialpedagogikk og matematikk. Hovudfokuset i oppgåva har vore korleis lærarar arbeider med elevar i matematikkvanskar, og tiltak dei gjer for å hjelpa elevane. Føremålet ... -
Lærarars talespråklege praksisar i møte med andrespråkselevar. Ein studie av variasjon og refleksjon
(Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlinga er ein kvalitativ studie av lærarars talespråklege praksisar i andrespråksundervisning. Avhandlinga søkjer å forstå og få innsikt i dei språklege praksisane lærarar nyttar i møte med elevar som har norsk ... -
Lærarens roller - veksling mellom ulike lærarposisjonar i didaktisk praksis
(Peer reviewed; Journal article, 2018) -
Lærarkompetanse og skuleresultat: Metoden bak resultata
(Notat - Høgskulen på Vestlandet, Nærregion Sogn og Fjordane;2017/5, Working paper, 2017)l forskingsprosjektet Lærande regionar - Lærarkompetanse og skuleresultat såg vi på om klassestorleik samt lærarens erfaring og utdanning imatematikk har betydning for elevane sine prestasjonar imatematikk målt ved ... -
Lærebøkers fremstilling av fortellinger og saktekster: En studie av hvordan lærebøker i norskfaget legger opp til at elever på 5. trinn skal lære å skrive fortellinger og saktekster
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven belyser gjennom en kvalitativ tekstanalyse hvordan to lærebøker i norskfaget legger opp til at elever på 5. trinn skal lære å skrive sjangrene fortelling og saktekst. Lærebøkene som har vært grunnlaget ... -
Læreres erfaringer med STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) som tilpasset opplæring
(Master thesis, 2020)Studien fokuserer på å få innsikt og forståelse i lærere sine erfaringer omkring STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) som tilpasset opplæring. Jeg tar for meg følgende problemstilling; Hvilke erfaringer har lærere ... -
Læreres holdninger til elever med stort læringspotensial i matematikk
(Master thesis, 2023)Rapporten «Mer å hente – bedre læring for elever med stort læringspotensial» (NOU 2016:14) peker på at norsk skole ikke tilpasser undervisningen til alle elever godt nok, spesielt når det gjelder tilpasning for elever med ... -
Læreres oppfatninger om IKT i matematikkfaget
(Master thesis, 2020)Målet med undersøkelsen er å sette søkelys på oppfatninger som kommer til syne rundt informasjons- og kommunikasjonsteknologi for undervisningsformål i matematikk. Debatten om digitalisering av skolen reises av politikere, ... -
Læring i et studentperspektiv
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Læring i høyere utdanning : hva hemmer eller fremmer læring og kompetanseutvikling?
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007)