Browsing Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking by Title
Now showing items 281-300 of 724
-
Humor og engasjement i miljøorientert barnelitteratur: En himmel full av skyer
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Gjennom en analyse av barneromanen En himmel full av skyer av Arne Svingen utforsker artikkelen hvordan humor kan fungere i klima- og miljøorientert barnelitteratur. Hovedpersonen Henriks prosjekt er å spre bevissthet og ... -
Humor på alvor i litteraturundervisninga med "Anekdote" av Herman Wildenvey
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen ønsker å undersøke kva ein kan få ut av å vektlegge humor i tekstar i litteraturundervisninga. Utgangspunktet er ulike inngangar til diktet «Anekdote» (1911) av Herman Wildenvey, og framstillinga er inspirert ... -
Hva betyr egentlig ordene om Gud? Om språk og livstolkning i Bjørn Sortlands ungdomsroman Hver morgen dyppet min søster brystene i isvann for å bli pen (2017)
(Chapter, 2020)This article examines how Mariam, the main character in a Norwegian novel for youngsters, reflects on the existence and real character of God – and his relationship to her as a young refugee girl. Mariam has grown up in ... -
Hva er en god barnebok? En studie av superfinalistene fra Bokslukerprisen 2015/2016 og sjettetrinnselevers kriterier for en god barnebok
(Master thesis, 2017-05-15)Det finnes mange litterære priser som årlig kårer beste barne- og ungdomsbok. Juryene som kårer vinnerne består som oftest av voksne som vurderer litteratur skrevet for barn. I de senere årene har det kommet til flere ... -
Hva er greia med å engasjere barn og unge? En undersøkelse av hvordan voksne bokmeldere og formidlere vurderer oppfordringer til handling i sakprosa for barn om miljø- og klimaspørsmål
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Nyere forskning på endringer i litterære forestillinger om barn og barndom legger vekt på hvordan barns agency (aktørskap) kommer til uttrykk i ord og bilder. Denne vektleggingen av barns aktørskap kan ses i sammenheng med ... -
«Hva hvis …?» - Resonnerende elever i møte med rike matematiske oppgaver
(Master thesis, 2020)In this master’s thesis I have researched 7th grade students in Norway demonstrating reasoning in engagement with rich mathematical tasks, which conditions the students set to the tasks and how these conditions affected ... -
Hva karakteriserer det matematiske innholdet i programmeringsoppgaver i algebra? En kvalitativ analyse av programmeringsoppgaver i algebra i Matemagisk og Campus Inkrement
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er en studie hvor programmeringsoppgaver i algebra i læreverkene Matemagisk 8-10 og Campus Inkrement analyseres. Formålet er å finne ut hva som karakteriserer det matematiske ... -
Hva karakteriserer profesjonsutdanninger og hvordan er de vokst frem
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Hva kjennetegner populærvitenskapelig formidling av matematikk?
(Master thesis, 2022)Nylige undersøkelser kan tyde på at den norske skolen har behov for mer levende, engasjerende og motiverende metoder for å lære bort matematikk på barne- og ungdomstrinnet. Tradisjonell matematikkundervisning er gjerne ... -
Hvem er jeg? En komparativ studie av litterære karakterers flerkulturelle identitet i tre skandinaviske ungdomsromaner
(Master thesis, 2015-05)Litteraturarbeid i skolen er viktig som et ledd i et identitetsarbeid. Fordi skolen består av barn og unge med ulik kulturell bakgrunn, vil det være et behov for identitetsfortellinger som alle elvene kan kjenne seg igjen ... -
Hvem er Leona? En karakterstudie av transpersoner i norsk barnelitteratur
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvordan karakterer med transidentitet fremstilles i nyere norsk barnelitteratur. Kjønnsidentitet er en tematikk som blir stadig mer aktuell, og som har blitt viet et stort fokus i samfunnsdebatten. ... -
Hvilke erfaringer har seks norsklærere på mellomtrinnet når det gjelder å oppdage lese- og skrivevansker hos elever, og hvilke erfaringer har de med den videre prosessen?
(Master thesis, 2024)Studiens hensikt er å undersøke hva norsklærere gjør i arbeid med elever som har lese- og skrivevansker, knyttet til det å kartlegge, samarbeide med foreldre, utrede, sette inn tiltak og motivere. Forskning fremhever ... -
Hvilke muligheter og utfordringer oppfatter lærere at programmering kan gi for grunnskolematematikken?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven presenteres en studie om hvilke muligheter og utfordringer fire matematikklærere mener at programmering kan gi til matematikkfaget. Masteroppgaven er en del av LATACME-prosjektet ved Høgskulen på ... -
«Hvor smart er Smart Øving?» - Hvordan blir elevers motivasjon påvirket i bruk av et adaptivt digitalt oppgavesystem i matematikk?
(Master thesis, 2022)Denne studien har brukt en kvantitativ spørreundersøkelse til å undersøke hvordan elever blir motivert av det adaptive oppgavesystemet Smart Øving. Elever føler seg i stor grad kompetente i arbeid med Smart Øving, og de ... -
Hvordan blir barn som opplever skilsmisse/samlivsbrudd ivaretatt i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2021) -
Hvordan forebygge utbrenthet hos tegnspråktolker? Et studium om muligheter for forebygging.
(Bachelor thesis, 2021) -
Hvordan formidle klassisk litteratur på ungdomstrinnet? En intervjustudie av fire norsklærere
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om hvordan norsklærere på ungdomsskolen underviser om klassisk litteratur, hvilke verk de bruker og hvilke refleksjoner de har rundt hvorfor en bør bruke klassisk litteratur i klasserommet. Oppgavens ... -
Hvordan formidle litteratur gjennom Virtual Reality? - En analyse av VR-filmer som adaptasjon - og elever på 7. 9. og 10. trinns opplevelser og erfaringer i møte med litteraturformidling gjennom VR.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvordan litteratur kan formidles gjennom mediet Virtual Reality (VR), ved å gjennomføre adaptasjonsanalyse av fire VR-filmer, og ved å analysere elever på 7. 9. og 10. trinns opplevelser og ... -
Hvordan kan tegnspråktolker verne seg mot vikarierende traumatisering?
(Bachelor thesis, 2023) -
Hvordan leser elever skjønnlitteratur kritisk? En kvalitativ studie som undersøker hvordan et utvalg elever leser boken Hva skjedde egentlig med deg? kritisk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan fire elever på 7. trinn leser kritisk. Forskningsmaterialet for studien er den multimodale tegneserieromanen Hva skjedde egentlig med deg? av Jenny Jordahl (2020). Utgangspunktet ...