Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 280-299 av 676
-
Hvordan kan tegnspråktolker verne seg mot vikarierende traumatisering?
(Bachelor thesis, 2023) -
Hvordan leser elever skjønnlitteratur kritisk? En kvalitativ studie som undersøker hvordan et utvalg elever leser boken Hva skjedde egentlig med deg? kritisk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan fire elever på 7. trinn leser kritisk. Forskningsmaterialet for studien er den multimodale tegneserieromanen Hva skjedde egentlig med deg? av Jenny Jordahl (2020). Utgangspunktet ... -
Hvordan tolkes og praktiseres idealene fra læreplanen i steinerskolen?
(Master thesis, 2022) -
«Hvorfor er det så vanskelig for deg å bare si hva du tenker?». En litterær analyse av Natt på Frognerbadet i lys av livsmestringsperspektivet.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan ungdommer kan erfare livsmestring ut fra et skjønnlitterært verk, nærmere bestemt Sverre Henmo sin ungdomsroman Natt på Frognerbadet. Boken handler om Simon som går sisteåret på en ... -
«Hvorfor i huleste måtte du bare dø?» En litterær analyse av tre barnebøkers fremstilling av døden. Komparative aspekter.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan døden som tematikk blir fremstilt i et utvalg moderne bildebøker for barn og unge. Død og sorg har vært underlagt det tabubelagte, men dette er ikke lenger tilfelle i norsk barne- ... -
Hør her da! En litterær analyse av humor og flerkulturell identitet i ungdomsromanen Hør her’a!
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgavens formål er å undersøke hvordan humoristiske virkemiddel påvirker fremstillingen av den flerkulturelle identiteten i Hør her’a!. Oppgaven baserer seg på et teoretisk rammeverk bestående av humorteori ... -
Høyrselshemma elevar i grunnskulen
(Bachelor thesis, 2023) -
“I am part of the group, the others listen to me”: theorising productive listening in mathematical group work
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Although group work is considered beneficial for problem solving, the listening that is needed for jointly solving mathematical problems is under-researched. In this article, the usefulness of two communication frameworks ... -
I begynnelsen var treet. Økokritisk lesning av omformingen fra et stykke tre til gutt i Carlo Collodis Le avventure di Pinocchio. Storia di un burattino (1883)
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
I hvilken grad påvirker omvendt undervisning elevenes læringsutbytte i matematikk på 9. trinn sammenlignet med tradisjonell undervisning?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Matematikk-kunnskapene til norske elever har fått mye oppmerksomhet de siste årene på grunn av resultatene i TIMSS og PISA. Flere studier viser til at omvendt undervisning gir økt læringsutbytte i matematikk. I denne studien ... -
I kva grad kan ein kort intervensjon med problemløysande undervisning påverke (mis)oppfatningar ungdomsskuleelevar har til matematikk? - Ein intervensjonsstudie med problemløysande aktivitetar
(Master thesis, 2022)Føremålet med denne studien var å undersøke ungdomsskuleelevar sine (mis)oppfatningar knytt til matematikk og forske på om desse oppfatningane går an å påverke. Problemløysing har ei sentral rolle i elevar si læring av ... -
"I lankene til ei lensa prinsesse" - om grunn og avgrunn i Øvind Bergs poesi
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 3., Rapport, 2007-05-10) -
“I lost the faith in humanity.” Using William Golding’s Lord of the Flies to Explore Ethical and Moral Issues Through Transnational, Online Literary Exchange
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Researchers into Literature and Education from Norway, Pakistan and the United Kingdom used William Golding’s Lord of the Flies to explore the potential of a literary text to encourage intercultural dialogue, employing an ... -
“I think it’s a smash hit”: Adding an audience to a critical mathematics education project
(Chapter; Peer reviewed, 2021)Although critical mathematics education has been promoted as supporting learners to engage with social justice issues, there has been little research on how learners anticipate using mathematics to make a case for a change ... -
”Idealet om matematisk modellering i møte med virkelighetens skole”
(Bachelor thesis, 2019) -
Identitetsutvikling gjennom skjønnlitteratur på ungdomstrinnet: En studie av norsklæreres tilrettelegging av identitetsutvikling på ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2020)Min masteroppgave omhandler norsklæreres tilrettelegging av identitetsutvikling gjennom skjønnlitteratur på ungdomstrinnet. Jeg har hovedsakelig fokusert på hvordan lærere tilrettelegger for identitetsutvikling i norskfaget ... -
Immediate and delayed effects of invented writing intervention in preschool
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This study examined the effects of a 10 week invented writing program with five-year-old preschoolers (mean age 5.7 years) on their immediate post intervention literacy skills and also the facilitative effects of the ... -
The Impact of Implicit Instruction upon the Use of English Discourse Markers in Written Tasks at the Advanced Beginners’ Level of EFL Proficiency.
(Peer reviewed; Journal article, 2018)This article aims at examining the impact of implicit instruction upon the use of English discourse markers (further – DMs) in written tasks at the advanced beginners’ level of proficiency in English as a Foreign Language ... -
Implications of Norwegian EFL Teachers’ Approaches to Teaching About Racism
(Master thesis, 2023)