Browsing Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking by Title
Now showing items 496-515 of 724
-
På gull- eller sølvfat? Fattigdomstematikk og kritisk lesing på 7. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Få barnebøker kombinerer fattigdom og pågangsmot i det urbane Norge på den samme måten som Ingeborg Arvola gjør det i bøkene om Buffy By. I Buffy By er inspirert (2020) møter vi den 11 år gamle Buffy og familien som strever ... -
Pedagogiske utfordringer ved ingeniørutdanningen ved Høgskolen i Bergen
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2007) -
Personal English Learning Ecologies and Meaningful Input with Digital and Non-Digital Artefacts
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This paper analyses self-perceived learning ecologies in relation to EFL/ESL input. To this end, we integrate ecological perspectives with language development theories. In addition, we present data from in-depth and member ... -
Personal Publishing and Media Literacy. Designing a virtual learning arena based on weblogs and wikis
(Chapter, 2005)Based on a discussion of the terms " digital competence" and "media competence" this paper presents challenges of designing virtual learning arenas based on principles known from weblogs and wikis. Both are personal ... -
Perspektiv på matematisk modellering i Kunnskapsløftet og Fagfornyinga
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Det er for tida fokus på at matematisk kompetanse er viktig for å fungere i det moderne samfunnslivet. Arbeid med matematisk modellering er ein måte å kople matematikk til dagleglivet på. I denne artikkelen tek me føre oss ... -
Picturebook dialogues about environmental and social (in)justic
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Climate aware curriculums and reading practices are urgently needed both in school and higher education. As part of a mobility project focusing on enhancing the quality of teacher education by strengthening student teachers’ ... -
Planlegging av skriveforløp med forlag som metode i begynnaropplæringa i skriving: Observasjon og elevtekstanalyse på 2.trinn
(Master thesis, 2024)Eg har ei oppfatning av at mange lærarar ikkje inkluderer leik i norskfaget, til tross for at forsking viser at leik i skulen har mange fordelar. Eg ynskja å undersøkja korleis ein kan inkludera meir kreative og praktiske ... -
«Plask, seier steinen». Ein analyse av initiativ og respons i ein dialog med ein smårolling ved ein sølepytt
(Chapter; Peer reviewed, 2023)Kapittelet er ei undersøking av korleis ein kan karakterisera ein dialog mellom ein barnehagelærarstudent og eit barn på atten månadar, der barnet har tre verbale ytringar. Dialogen er rik på fysisk interaksjon, og ein ... -
Plottet som samler. Et hermeneutisk perspektiv på kategorisering av betydning i navn på travhester
(Peer reviewed; Journal article, 2021)There are quite a lot of studies of names of different kinds of farm- and domestic animals. Four such studies originating in the Nordic countries all strive to establish what is the origin of the names they deal with. When ... -
Podkast som undervisingsform: språkhistorisk aktørskap i møte med nynorsk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Språkhistorieundervising er sentral for å gjere studentar medvitne om toskriftspråkssituasjonen i Noreg, det historiske opphavet til han, og kva som kjenneteiknar han i dag. Denne artikkelen syner korleis ein kan nytte ... -
Poetisk lek i ord og bilder: Litterære klasseromsamtaler om karnevaleske diktbildebøker.
(Master thesis, 2017-05-15)I denne masteravhandlingen undersøkes hvordan karnevaleske diktbildebøker kan tilføre klasserommet estetiske opplevelser gjennom litterære samtaler. De utvalgte diktbildebøkene er Mustafas kiosk av Jacob Martin Strid (2011) ... -
Post-normal science and mathematics education in uncertain times: Educating future citizens for extended peer communities
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Posthuman Identities: Cyborg Characters in Young Adult Fiction
(Master thesis, 2018)This thesis explores how humanist and posthuman ideas are reflected through the representations of relationships between human and cyborg characters in young adult dystopian fiction, and what role biotechnology plays in ... -
Practices in teacher education for supporting pre-service teachers in language-responsive teaching of modelling
(Chapter, 2021)In this paper, I investigate practices in teacher education for language-responsive teaching of mathematics. I use action-research in a mathematics education course for primary school (grades 1–7), to systematically ... -
Praksisopplæring i lærerutdanningene - analyse og nye perspektiver
(Høgskolen i Bergen. Skriftserine. Rapport, Report, 2007) -
Praksisskule og praksisrelatert FoU-verksemd - ta fatt
(HSF notat, Book, 2004)Den nye øvingslæraravtalen fører inn omgrepet praksisskular i samband med studentpraksis i allmennlærarutdanninga. Notatet tar utgangspunkt i ei undersøking av praksiserfaringar blant allmennlærarstudentar studieåret ... -
Pre-service primary school teachers’ reflections on EFL students’ awareness of grammatical forms in online communication
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article involves an empirical study of pre-service primary school teachers’ essays on primary school students’ awareness of grammatical forms of English as a Foreign Language (EFL) in online communication. 10 pre-service ... -
Preparing Students for Reading in an Image-Based World: Insights from EFL Teachers
(Master thesis, 2023)Images are more and more prominent in contemporary society, with social media being a big contributor. As the education at school should reflect today’s society, the increase in use of images should also be evident in ... -
Primary School Teacher Candidates’ Reflective Essays on the Categories That They Find Problematic When Teaching English at Primary Schools in Sweden.
(Journal article, 2018)This article comprises a mixed-methods study of primary school teacher candidates’ (henceforth participants) reflections associated with the categories that they find problematic when teaching English as a Foreign Language ... -
Primærforebyggende alkoholundervisning i ungdomsskolen: Positive korttidseffekter
(Norsk Epidemiologi vol.6 1996 nr.1, Journal article, 1996)