På gull- eller sølvfat? Fattigdomstematikk og kritisk lesing på 7. trinn
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Få barnebøker kombinerer fattigdom og pågangsmot i det urbane Norge på den samme måten som Ingeborg Arvola gjør det i bøkene om Buffy By. I Buffy By er inspirert (2020) møter vi den 11 år gamle Buffy og familien som strever med å komme seg på ferie. Artikkelens materiale baserer seg på litterære samtaler med 7.-trinnselever om denne boken. Målet med samtalene er å undersøke hvordan elevene reflekterer over fattigdomstematikk i et utdrag fra boken. I denne artikkelen undersøker vi også hvordan litteratursamtalen som metode kan støtte elevenes kritiske refleksjon. Teoretisk støtter vi oss på Laila Aases beskrivelse av litteratursamtalen (Aase, 2005), i tillegg til Martha Nussbaum (2016) og Judith Langer (2011) som begge understreker hvordan leserens interaksjon med teksten gir rom for nye perspektiver. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse finner vi at elevene reflekterer over det å være fattig, hvordan omgivelsene ser på det å være fattig, over eget liv, over Buffy som karakter og romanens struktur. Vi ser at dialogen om romanutdraget ikke bare hjelper elevene i deres eget tolkingsarbeid for å forstå teksten bedre; samtalen støtter også elevenes arbeid med å koble aktuelle tematikker til eget liv. Den kritiske refleksjonen som litteratursamtalen genererer, har potensial til å utvide elevenes syn på hvordan mennesker kan tenke eller leve livet sitt.