Browsing Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag by Title
Now showing items 2039-2058 of 2193
-
Utelek i barnehagen som en arena for inkludering.
(Bachelor thesis, 2023)Målet med denne oppgaven er å få bedre kunnskap og innsikt i voksenrollen i leken og hva det har å bety for inkludering i barnehagens utetid. Grunnlaget for at vi valgte dette temaet er vår interesse for lek og inkludering, ... -
Utenlandsk, norsk og midt imellom? Et elevperspektiv på egen identitet, mestring og fremtid
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i samfunnsdidaktikk er tematisert rundt minoritetsungdom sin forståelse av egne identitetsprosesser. Det blir stilt spørsmål ved hvordan foreldrene påvirker valg ungdommene tar i løpet av en dag, hvordan ... -
Uteområdets påvirkning på de yngste barnas motoriske utvikling (0-3 år
(Bachelor thesis, 2023) -
Uterommet for de yngste i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021) -
Uteskule som arena for å utvikle det psykososiale miljøet -eit innblikk i lærarar sine refleksjonar
(Master thesis, 2023)Arbeid med psykososialt miljø er noko lærarar er pålagd og i denne studien har eg valt å sjå på det i forhold til uteskule. Føremålet med denne oppgåva har vore å sjå på lærarar sine refleksjonar kring uteskule og psykososialt ... -
Uteskule: Ein ressurs i begynnaropplæringa?
(Bachelor thesis, 2014-08-26)I mitt forskingsarbeid ynskja eg å sjå på korleis uteskule som arbeidsmåte kan fungera i skulen og kva verknadar ute-undervising har for elevane. For å avgrensa oppgåva valde eg å konsentrera meg om uteskule og ... -
Uteundervisning
(Bachelor thesis, 2019) -
Utfordrende atferd i et relasjonelt perspektiv
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å få økt kunnskap og innsikt i hvordan lærere kan bygge gode relasjoner til elever med utfordrende atferd. Studien vår ønsker å besvare følgende problemstilling: Hvordan arbeider et utvalg ... -
Utfordrende barn trenger anerkjennende voksne
(Bachelor thesis, 2020) -
Utforskande undervisning: I kva grad kan me identifisera ei utforskande matematikkundervisning ved å måla endringar i elevane sine haldningar?
(Bachelor thesis, 2012-06-27)I vårt Forskings- og Utviklingsarbeid ville me ha fokus på ulik matematikkundervisning. Målet med dette var å utvikla vår eigen praksis, og me utforma difor eit undervisningsopplegg som me prøvde ut. Problemstillinga for ... -
Utforskaren i praksis: Korleis nyttar samfunnsfaglærar Utforskaren i undervisning?
(Bachelor thesis, 2016) -
Utjevningspolitiske problem og paradoks i fagfornyelsen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen undersøkes hvordan sosial utjevning konseptualiseres i stortingsmeldinger tilknyttet fagfornyelsen. Med utgangspunkt i Bacchis policysosiologiske tilnærming utforskes hvilke diskurser og problemer som ... -
Utvikling av elevenes lytteferdighet i begynneropplæringen – et lærerperspektiv
(Bachelor thesis, 2017) -
Utvikling av lærer-elev-relasjon - «Jeg trenger at du ser meg»
(Bachelor thesis, 2019) -
Utvikling av lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse – en kvantitativ analyse
(Master thesis, 2021)En av skolens hovedoppgaver er å ruste elever for morgendagens samfunn. Dette slås fast av opplæringslovens formålsparagraf, som sier at elevene skal utvikle kunnskap og holdninger for å kunne mestre livene sine og for å ... -
Utvikling av veiledningskompetanse i et læringsfellesskap
(Journal article, 2020)I artikkelen ser vi på hvordan et fagmiljø kan videreutvikle kompetanse til å veilede gjennom erfaringsdeling og refleksjon rundt egen veilederrolle. Utvikling av veiledningskompetanse kobler vi til deltakelse i et ... -
Utvikling i en lærende barnehage
(Bachelor thesis, 2020) -
Utvikling og læring ved Katambora Reformatory School
(Student paper, others, 2017)I denne oppgaven skal jeg presentere mine funn til problemstillingen «hvilke læringsstrategier uttrykker ansatte sosialarbeidere at de benytter på Katombora Reformatory School for å forberede og motivere ungdommene til et ...