Utelek i barnehagen som en arena for inkludering.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3091876Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med denne oppgaven er å få bedre kunnskap og innsikt i voksenrollen i leken og hva det har å bety for inkludering i barnehagens utetid. Grunnlaget for at vi valgte dette temaet er vår interesse for lek og inkludering, samt hvordan voksnes deltagelse virker inn på dette. Vi har ulik erfaringer om hvor deltagende voksne er i lek. Vi ønsket å få mer kunnskap rundt dette ved å intervjue personalet i ulike barnehager og få fram deres synspunkt og egen praksis.
Teoridelen vår er delt inn i 7 deler, og den handler om lek, inkludering, voksenrollen, barns medvirkning og muligheter i lekemiljøet. Vi har også med ulike styringsdokumenter som vi må forholde oss til.
Funn vi har gjort oss i arbeidet er at det er et misforhold mellom personalets ønsker/tanker og faktisk praksis, noe vi synes var interessant å jobbe videre med.