Utfordrende atferd i et relasjonelt perspektiv
Abstract
Formålet med denne studien er å få økt kunnskap og innsikt i hvordan lærere kan bygge gode relasjoner til elever med utfordrende atferd. Studien vår ønsker å besvare følgende problemstilling: Hvordan arbeider et utvalg lærere pedagogisk/spesialpedagogisk med å bygge relasjoner til elever med utfordrende atferd? Vi har tatt i bruk kvalitativ metode for å besvare oppgavens problemstilling. Datamaterialet har blitt samlet inn ved hjelp av fem semi-strukturerte intervjuer. Intervjuene har gitt oss innsikt i hvordan fem lærere arbeider med å bygge relasjoner til elever med utfordrende atferd. Lærerne kommer fra ulike skoler. Funn gjort i studien viser at informantene i studien vår tar i bruk ulike læringsarenaer for å bygge gode lærer-elev-relasjoner. Informantene mente videre at det var viktig å være observant på eget kroppsspråk og væremåte i møte med elevene. I tillegg må man legge til rette for at elevene opplever mestring i skolehverdagen. Informantene fortalte også at et godt skole-hjem-samarbeid er viktig for å bygge en god lærer-elev-relasjon. Flere av informantene nevnte at tid er en avgjørende faktor når det kommer til å bygge gode lærer-elev-relasjoner. I tillegg trakk informantene frem at det var essensielt å være to lærere i klasserommet. Informantene mente at gode og nære relasjoner knyttes best når det er god lærertetthet, ettersom lærere da har større mulighet til å se den enkelte elev
Description
1-7, masterfag i GLU
MGBSP550 Masteroppgave Vestlandsklasse
Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Innleveringsdato: 16.05.2022
Antall ord: 35158