Regneark som hovedverktøy i matematikkundervisning på ungdomstrinnet
Abstract
Denne oppgaven har hatt fokus på å vise hvordan man kan bruke IKT-redskapet regneark,
som hovedverktøy i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Studier viser at den
digitale utviklingen i matematikkfaget går tregt, selv om bruken av teknologiske
hjelpemidler i skolens undervisning stadig øker. Problemstillingen har vært: «Hvordan
kan det legges til rette for utvikling av matematisk kompetanse med regneark som
hovedverktøy i matematikkundervisning på ungdomstrinnet»? Videre har jeg brukt to
forskningsspørsmål for å svare på problemstillingen:
1. Hvordan kan regneark brukes som hovedverktøy i matematikkundervisning på
ungdomstrinnet?
2. Hvilke didaktiske utfordringer kan lærerne stå ovenfor med bruk av regneark som
hovedverktøy i matematikkundervisning på ungdomstrinnet, for å fremme
utviklingen av matematisk kompetanse hos elevene?
For å svare på problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ metode. Jeg har intervjuet to
lærere som underviser på 8. og 10. trinn og en gruppe elever som går på 10. trinn ved den
samme skolen.
Som teoribakgrunn har jeg benyttet meg av både kognitive og sosiale læringsteorier, for
å beskrive hvordan læring i matematikk skjer. For å vise hvordan man kan jobbe med
matematikk for å oppnå matematisk kompetanse, har jeg brukt en kompetanseforståelse
som har vært med på å utforme planene for fremtidens skole i Norge.
Min forskning indikerer at regneark er et effektivt verktøy å bruke som hovedverktøy i
matematikkundervisningen på ungdomstrinnet både hva gjelder elevers forståelse og
undervisningstid. Tiden som blir frigjort bør brukes til helklassesamtaler som er med på
å bygge opp om elevers innsikt og forståelse i faget. Regnearket har dynamiske
egenskaper som en ikke lett kan gjenskape med penn og papir, og det kan brukes som
redskap for å bygge opp om elevenes forståelse i faget. I undersøkelsen blir det vist hvor
enkelt det er å skape fine og oversiktlige utregninger i regneark, og dette blir pekt på som
en motiverende faktor for både elever og lærere.