Repetisjon ved hjelp av digitale verktøy
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152270Utgivelsesdato
2012-07-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Læring har nær sammenheng med hukommelse. Uten hukommelse vil alt det vi har lært ganske raskt bli borte, og vi må begynne på nytt igjen. Alle som går på skole og studerer har som målsetting å huske mest mulig av det de leser og lærer, og alle opplever vel at vi glemmer mye av det som vi får presentert i løpet av en dag. Opprettholdelsen av kunnskap handler om å bruke det du har lært før det blekner eller forsvinner. Da er repetisjon stikkordet, og det er nettopp dette fenomenet som blir behandlet i denne undersøkelsen. Hvordan repetisjonen skal foregå er et annet spørsmål som blir tatt opp. Skal skolene og lærerne bruke av undervisningstiden til å repetere, eller kan digitale verktøy brukes i denne sammenheng og dermed supplere pedagogene, ved automatisk å kjøre regelmessige repetisjoner via nettet? Fire ungdomsskoler har vært med på eksperimentet, og faget matematikk er blitt brukt til å måle effekten av repetisjonene. Dette faget ble valgt slik at elevene aktivt skulle bruke kunnskapen de hadde lært (selvhøring gjennom oppgavetrening), og ikke bare mekanisk gjenta noe, slik det er gjort i noen tidligere studier. Teorier om hukommelse og læring, psykologisk og fysiologisk, er en del av oppgaven og danner bakteppet for hvordan vi kan lære ved hjelp av - eller lære med - digitale verktøy som pc og mobiltelefon. Etter å ha gjennomført undersøkelsen kan resultatet sammenfattes slik: Repetisjon 2 -3 ganger etter innlæring, og da fortrinnsvis første døgnet, hindrer kunnskapstap i størrelsesorden en halv karakter.