Relasjonskompetanse som forebyggende tiltak: Et kvalitativt forskningsprosjekt om barnehagelærere sine betraktinger om relasjonskompetanse som forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2673892Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Relasjonskompetanse som forebyggende tiltak
Forskning viser at barnehagelærer sin relasjonskompetanse kan fremme eller hemme barns utviklingsmuligheter. Det vises også til at den ansattes kompetanse og evne til å inngå i positive og sensitive relasjoner til barn er den avgjørende faktoren for kvaliteten i barnehagen. Mobbing i barnehagen er et nytt tema i Rammeplan for barnehagen med klare krav til at personalet skal forebygge, stoppe og følge opp diskriminering som utestenging, mobbing, krenkelser og uheldig samspillsmønstre. Mobbing i barnehagen er relativt nytt begrep i barnehagen, og det er en dreining mot å forstå mobbing som sosiale prosesser på avveie.
Formål med studien er å se på barnehagelærer sin relasjonskompetanse som forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen. Dette forskningsprosjektet har et positivt perspektiv, der det er noen barnehagelærere sine betraktninger om hva det er i relasjonskompetansen som kan være forebyggende mot mobbing i barnehagen. Problemstilling for masterprosjektet er:
Om vi ser på mobbing som sosiale relasjoner på avveie, hvordan kan da barnehagelærerens relasjonskompetanse være forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen?
Forskningsdesignet er en kvalitativ studie med tre fokusgruppeintervju av barnehagelærer. Det er brukt stegvis-deduktiv-induktiv metode i analysen av det empiriskes materialet. Det empiriske materialet er blitt fortolket gjennom en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Det utpekte seg fire kategorier: A) Tillitsskapende beskrivelser B) Beskrivelser av barnehagen som sosial læringsarena C) Betraktninger om mobbing i barnehagen, og D) Kunnskapsbeskrivelser.
Funn fra studien kan oppsummeres på følgende måte: Barnehagelærere har betraktinger om at deres evne til å vise anerkjennelse, empati, respekt, likeverd og mentalisering er sentrale fenomen i relasjonskompetansen. I tillegg peker barnehagelærerne på deres ansvar for relasjonen og interessen for barnet, gjennom å skape gode felles opplevelser, som kan være oppbyggende for barnegruppens psykososiale klima. Alle disse faktorene kan virke forebyggende mot mobbing. Det å se på mobbing som sosiale relasjoner på avveie, har barnehagelærere positive refleksjoner rundt. Blant annet sier barnehagelærerne at ved å se på mobbing i et relasjonsperspektiv, er det lettere å se løsninger og muligheter for å kunne forebygge mobbing i barnehagen. Mobbing i barnehagen ser ut til å være noe vanskelig for barnehagelærerne å akseptere. De oppfatter begrepet som hardt og svært alvorlig fordi det omtaler små barn som er i starten av sin sosiale utvikling.
Beskrivelse
Master i spesialpedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLK)
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
Innleveringsdato: 15.05.2020