Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1309-1328 av 2193
-
Lærernes arbeid med å forebygge mobbing i skolen
(Bachelor thesis, 2019) -
Lærernes tolkning av digitalt medborgerskap i den nye læreplanen
(Master thesis, 2022)I løpet av høsten 2020 ble vi presentert for den nye læreplanen på Høgskolen ved Vestlandet av våre forelesere, herunder ble det benyttet noen undervisningsøkter hvor fokus var de ulike delene i den nye læreplanen. Den nye ... -
Lærerperspektiv på digital kompetanse
(Master thesis, 2009)I Program for digital kompetanse 2004-2008 (PfDK) stilles det krav om at innen 2008 skal digital kompetanse stå sentralt i opplæringen på alle nivåer (KD, u.å). I den forbindelse har jeg prøvd å finne ut hva en lærer og ... -
Lærerrollen i et oppdragerperspektiv
(Bachelor thesis, 2019) -
Lærerrollen i møte med innføringen av psykisk helse og livsmestring i læreplanverket
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er lærerrollen i møte med psykisk helse og livsmestring. Gjennom læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 er folkehelse og livsmestring ett av tre nye tverrfaglige temaer som skal være gjennomgripende ... -
Lærerrollen i teknologitette omgivelser: Utfordringer, dialoger og digital kompetanse
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven ser vi på innføring av nye digitale verktøy i naturfag, og fokuserer på hvordan læreren kan bruke dialog for å støtte elevene i denne prosessen. Studiet har foregått i samarbeid med Naturfagsenteret i Oslo, ... -
Lærerrollen og elevens motivasjon: Hva sier forskning om betydningen av elevens opplevelse av lærerstøtte for deres motivasjon?
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne oppgaven var å undersøke om det var noen sammenheng mellom elevers opplevelse av lærerens støtte, både faglig og emosjonelt, og elevenes motivasjon. Hvilken betydning læreren har for elevenes motivasjon, ... -
Lærerstudenters holdninger og forestillinger om baseskoler
(Bachelor thesis, 2019) -
Lærerstøtte for elever med dysleksi
(Bachelor thesis, 2019) -
Lærerutdanneren som forsvant? En retorisk analyse av styringsdokumenter for barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I tråd med de siste tiårenes utdanningspolitiske trender om målstyring av utdanningssystemet og nye visjoner om hva utdanning skal bidra til, endres også premissene for hva det vil si å være lærerutdanner. En styringstekst ... -
Lærerveiledning – En lærers nøkkelverktøy?
(Master thesis, 2017-05-15)Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hva som kjennetegner lærerveiledninger i matematikk i andreklasse. Med denne oppgaven vil jeg øke interessen for læreboken, spesielt delen som er kalt lærerveiledninger. Dette ... -
Læring i barnehagen gjennom 25 år - En analyse av læringsbegrepet i tre ulike rammeplaner
(Bachelor thesis, 2020) -
Læring i eit framtidsretta klasserom
(Master thesis, 2021)Fagfornyinga som tredde i kraft skuleåret 2020/2021 legg opp til variert undervising, samarbeidslæring og digital læring. Elevane skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong. Som lærar på mellomsteget er eg ... -
Læringsbegrepet i barnehagens læreplaner
(Chapter; Peer reviewed, 2013) -
Læringsmiljø i skulen : Til lags åt alle kan ingen gjera?
(Master thesis, 2012) -
Læringsmiljø: Hvordan legger en erfaren lærer til rette for et godt og inkluderende læringsmiljø?
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven har som mål å finne ut hva som kjennetegner og hvordan en konkret kan legge til rette for et godt og inkluderende læringsmiljø. Studien har følgende problemstilling: Hvordan legger en erfaren lærer til ... -
Læringspartnermetodens påvirkning på elevenes motivasjon og utvikling av deres ferdigheter til å vurdere seg selv på ungdomsskolen
(Master thesis, 2017)Tittel: Læringspartnermetodens påvirkning på elevenes motivasjon og utvikling av deres ferdigheter til å vurdere seg selv i matematikk på ungdomsskolen. Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) vektlegger at elever skal ...