Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1289-1308 av 2193
-
Lærerens tilrettelegging i skolen for elever med barnedepresjon
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere kan få til god tilrettelegging i skolen for elever med barnedepresjon, samt bidra til å sette søkelys på barn sin psykiske helse. Problemstillingen som denne studien ... -
Læreres arbeid med utfordrende atferd i et utviklingsøkologisk perspektiv
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er læreres arbeid med utfordrende atferd. Formålet med studien er å undersøke hvordan lærere arbeider med utfordrende atferd i skolen og hva som påvirker deres muligheter i dette arbeidet. ... -
Læreres erfaring med utviklingsmessige språkvansker i skolen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for studien: Det er svært mange barn som lider av utviklingsmessige språkforstyrrelser i skolen. Forskning viser også at mange ikke blir fanget opp, selv om de viser tegn til språkforstyrrelsen. Det blir trukket ... -
Læreres erfaringer med å tilrettelegge og skape inkluderende læringsmiljø for elever med ADHD i skolen
(Master thesis, 2023)Studiens mål var å undersøke hvordan lærere kan legge til rette og skape et inkluderende læringsmiljø for elever med ADHD. Problemstillingen for studien vår er: «Hvordan kan lærere tilrettelegge for et inkluderende ... -
Læreres erfaringer med regnefortellinger i arbeid med matematiske problemer
(Master thesis, 2021)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan et utvalg nyutdannede matematikklærere tilrettelegger for bruk av regnefortellinger i arbeid med matematiske problemer, for å få innsikt i elevers forståelse. Oppgaven ... -
Læreres erfaringer rundt organisering av spesialundervisning
(Master thesis, 2023)I løpet av utdanningen som grunnskolelærer med fordypning i spesialpedagogikk, har jeg fått et innblikk i hvor viktig spesialundervisning kan være for elever som har behov for det. Samtidig er spesialundervisning et stadig ... -
Læreres forståelse av digital dømmekraft i samfunnsfag – en kvalitativ studie
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven, er å undersøke hvilke forståelse og tilnærming lærerne har om begrepet digital dømmekraft, da det kommer tydelig fram som et av dannelsesmålene i skolens styringsdokument. I undersøkelsen ... -
Læreres forståelse av, og tilrettelegging for dybdelæring i matematikk
(Master thesis, 2021)Forskning viser at det ikke er et entydig svar på hva dybdelæring er. Dette skaper utfordringer med tanke på hvordan det skal gjøres i praksis. Fagfornyelsen skal, med blant annet endret innhold i fagene, bedre tilrettelegge ... -
Læreres forståelse og møte med elever med atferdsvansker
(Master thesis, 2019)Formålet med masteroppgaven er å kaste lys over læreres forståelse av elever med atferdsvansker og hvordan lærere møter elever med atferdsvansker. Et kvalitativt design har blitt benyttet i form av semistrukturerte ... -
Læreres forståelse og tilrettelegging for elever med atferdsvansker
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er vi inspirert av egne erfaringer med elever som har atferdsvansker, da vi har lite kunnskap om hvordan vi som lærere kan møte denne elevgruppen i skolen. Formålet med masterprosjektet er å finne ... -
Læreres håndtering av forstyrrende atferd i undervisning - med fokus på relasjonsbygging
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er læreres håndtering av forstyrrende atferd med fokus på relasjonsbygging. Forstyrrende atferd blir betraktet som et stort problem for læreres undervisning. Vi har derfor undersøkt hvilke ... -
Læreres håndtering av forstyrrende atferd i undervisning - med fokus på relasjonsbygging
(Musical score, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er læreres håndtering av forstyrrende atferd med fokus på relasjonsbygging. Forstyrrende atferd blir betraktet som et stort problem for læreres undervisning. Vi har derfor undersøkt hvilke ... -
Læreres håndtering av rasistisk språkbruk i skolen: En studie av hvordan rasistisk språkbruk forstås, uttrykkes, håndteres og sanksjoneres blant et utvalg lærere i av norske grunnskoler.
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker hvordan rasistisk språkbruk håndteres i skolen blant et utvalg grunnskolelærere og omhandler begreper som hatefulle ytringer eller rasistisk språkbruk, rasisme, mikroaggresjoner og «uenighetsfellesskapet». ... -
Læreres opplevelse av å samarbeide med foreldre om tilpasset opplæring
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har som formål å bidra til økt innsikt i hvordan foreldre involveres i undervisningspraksisen i skolen. Studien tar derfor sikte på å undersøke hvilke tanker og erfaringer et utvalg lærere har om det ... -
Læreres opplevelse av inkludering av elever med særskilte behov i klasserommet – mellom intensjoner og virkelighet
(Master thesis, 2022)I dagens skolen er det rom for alle. Alle elever uavhengig evne og forutsetning skal inkluderes i et faglig, sosialt og opplevd fellesskap. Som premissleverandør for denne inkluderingen, har vi læreren. Læreren skal i sitt ... -
Læreres opplevelse av muligheter i skole-hjem-samarbeidet
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Denne studien undersøker Hvordan lærere opplever deres muligheter til å etablere et godt skole-hjem-samarbeid. Studien bygger på intervju av ti lærere ved fire skoler som uttrykker sine synspunkter på egne muligheter, sine ... -
Læreres perspektiv på det tverrfaglige tema: «Folkehelse & Livsmestring»
(Master thesis, 2021)Det tverrfaglige temaet i den nye læreplanen «Folkehelse og livsmestring» har gjennom fagfornyelsen fått mye offentlig oppmerksomhet. Det er mange begrunnelser for hvorfor temaet «folkehelse og livsmestring» skal få plass ... -
Læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse i programmering og algoritmisk tenkning
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20, gjort gjeldende for alle norske skoler. I den forbindelse har programmering og algoritmisk tenkning blitt innført i flere fag, og flere lærere skal nå drive med ... -
Læreres tilpasning av virtuell undervisning
(Master thesis, 2016-09-15)Målet med dette studiet har vært å belyse hvordan lærerne i «Den virtuelle Matematikkskolen» sitt undervisningstilbud for elever med høy måloppnåelse i faget matematikk, tilpasser undervisningen sin i et virtuelt klasserom. ... -
Læreres tilrettelegging for sosial inkludering av elever med autismespekterforstyrrelser i ordinære klasser
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien retter søkelyset mot hvordan lærere kan tilrettelegge for sosial inkludering av elever med autismespekterforstyrrelser i ordinære klasser. Datainnsamlingsmetoden er gjennomført ved hjelp av ...