Browsing Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag by Subject "samfunnsfag"
Now showing items 1-16 of 16
-
Balansekunst på mellomtrinnet: En studie av elevers forståelse av demokrati og menneskerettigheter
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven skal jeg svare på problemstillingen: Hvilke forståelse har elever på mellomtrinnet av demokrati og menneskerettigheter? Denne problemstillingen skal svares på ved hjelp av de tre forskningsmetodene ... -
Barn sitt forhold til bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Bærekraftig utvikling er et komplisert begrep med hundrevis av definisjoner, og er sentralt i den norske læreplanen LK20. Samtidig eksisterer det lite forskning om hvordan barn forstår bærekraftig utvikling og hva de føler ... -
«Come to Nepal and make a difference!» Volontørturisme i Nepal
(Master thesis, 2016-05-18)Denne masteroppgåva set søkjelys på det stadig meir utbreidde globale sosiale fenomenet volontørturisme («volunteer tourism»). Dette er ein kvalitativ studie, basert på to månadar med feltarbeid i Nepal hausten 2015. Gjennom ... -
En sammenlignende innholdsanalyse av læreplanen i samfunnsfag i Texas og Massachusetts
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg læreplanene i delstatene Texas og Massachusetts i USA. Jeg har valgt å se på læreplanene i samfunnsfag fra grade 3 til grade 5 i de to delstatene og sammenligne innholdet opp mot hverandre. ... -
Forbrukeren - samtidig synder og superhelt. En idéanalyse av forbrukerfremstillinger i lærebøker fra etterkrigstiden og til i dag
(Master thesis, 2016-05-18)Denne oppgaven har hatt som siktemål å belyse hvordan et utvalg lærebøker fra etterkrigstiden og til i dag fremstiller forbruk, og deretter se hvordan de ulike idéene som ligger til grunn for fremstillingene henger sammen ... -
Framtidige læreres syn på tverrfaglig undervisning i bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Bærekraftig utvikling og utfordringene kloden står ovenfor påvirker en hel verden. Utdanning beskrives som et sentralt element i utviklingen, for å kunne løse framtidige bærekraftige problemstillinger. Høsten 2020 ble ... -
Hva er en ekte historiker? Om scholarly persona og troverdighet i Michelet-debatten
(Master thesis, 2023)I 2018 ga Marte Michelet ut sin bok Hva visste hjemmefronten?, som umiddelbart skapte reaksjoner i både offentligheten og historiefeltet. Debatten som oppsto i etterkant var enorm, og er unik i den forbindelse at den har ... -
Kreativ og innovativ problemløsing for elever på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av prosjektet SMARTere teknologi som er utarbeidet av Ungt Entreprenørskap. Jeg har forsket på samspillet mellom elevene sitt arbeid med en åpen og kreativ oppgave som SMARTere ... -
“Og så kvinnene…” Ei analyse av framstillinga av kvinner i historielærebøker for ungdomstrinnet i perioden 1960-2008
(Master thesis, 2016-05-18)Gir historiebøkene oss automatisk assosiasjonar om ei mannsdominert framstilling? Er det slik at kvinner og deira historie blir usynleggjort i tekst og bilete i historielærebøkene? Eller har kvinnehistorie og kvinnelege ... -
«Om man ikke skal bruke tid på Holocaust, hva skal man bruke det på da?» Didaktisk potensiale i fortellingen om Holocaust og hvordan det blir ivaretatt i norsk skole
(Master thesis, 2016-05-18)Denne oppgaven er en studie av hva som er det didaktiske potensialet i fortellingen om Holocaust, og hvordan det blir ivaretatt i den norske skolen. Dette er gjort ved analyse av lærebøker i historie og intervjuer av lærere ... -
Samiske temaer i skolen – en “happening”?: «Det er ikke februar enda»
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for oppgaven er samisk innhold har vist seg a bli nedprioritert i skolen, samtidig som det har blitt en økt fokusering på samisk innhold i den nye læreplanen. Denne oppgaven tar for seg samiske temaer i undervisning, ... -
Sosiale medier og kritisk tenkning på fritiden og i klasserommet
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan læreplanen legger til rette for undervisning om kritisk tenkning og sosiale medier i skolen. I læreplanen har jeg undersøkt spesielt hvordan den overordnede delen av læreplanen ... -
«Tidsvitner fra den lengste krigen»: En studie om hvordan tidsvitner fra krigen i Afghanistan kan bidra til samfunnsfagundervisningen i den norske grunnskolen, og om viktigheten av å ikke glemme fortellingene til de som opplevde krigen i Afghanistan
(Master thesis, 2023)I dette masterprosjektet har jeg analysert ulike fortellinger fra tre tidsvitner som har tilknytninger til krigen i Afghanistan. Hensikten med prosjektet er å gi en stemme til de uhørte i samfunnet, og å drøfte hvordan ... -
Vi skal ikke på turdag, vi skal ha uteskole! En undersøkelse av hvordan lærere bruker uteskole i undervisning om bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Gjennom opplæringsløpet vil elever møte ulike undervisningsmetoder og læringsarenaer. Denne oppgaven belyser bruk av uteskole som undervisningsmetode. Studiens mål er å få innblikk i læreres bruk av nærområdet som ressurs ... -
Vikinger og Valhall: En representasjon av Vikinger og Anglosaksere i Assassin’s Creed: Valhalla
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven vil jeg analysere hvordan vikingene og anglosakserne blir presentert i spil-let Assassin’s Creed: Valhalla. I den sammenheng vil jeg undersøke relevant teori rundt hvor-dan historie har blitt brukt i andre ... -
Vikingtidens kvinner: Et dypdykk i skolens lærebøker
(Master thesis, 2023)Vikingtiden er en tidsperiode som har vekket stor interesse og undring hos unge elever i lang tid. Dette er en tidsperiode der en finner storslåtte slag og heltemot, fengslende religion og vikingtiden har en mystisk ...