En sammenlignende innholdsanalyse av læreplanen i samfunnsfag i Texas og Massachusetts
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3087727Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg læreplanene i delstatene Texas og Massachusetts i USA. Jeg har valgt å se på læreplanene i samfunnsfag fra grade 3 til grade 5 i de to delstatene og sammenligne innholdet opp mot hverandre. Masteroppgavens problemstilling er som følger: Hva er innholdet i samfunnsfaget for små/mellomtrinnet («3-5» grade i USA) i to utvalgte amerikanske delstater? Videre følger underspørsmål som omhandler hvilke likheter og forskjeller som finnes, hvordan vi kan forstå eventuelle likheter og forskjeller og om det er noe som er utelatt fra fagområdet. For å undersøke problemstillingen vil jeg bruke kvalitativ innholdsanalyse i kombinasjon med en komparativ casestudie som metode. Det teoretiske rammeverket tar for seg teori om læreplaner og læreplaner i USA. I tillegg vil det også inneholde ulike aspekter ved forskningen på spesielt minoritetsperspektivet i utdanningen i USA, og hvor dette står i dagens utdanning. Jeg vil bruke Goodlads teori om læreplannivåer som analytisk rammeverk.
Funnene er kategorisert i kategoriene; Urbefolkning og andre kulturers representasjon i læreplanen, Hvordan verden utenfor USA er presentert i læreplanene, patriotisme og slaveri i USAs Historie: den bortgjemte siden av amerikansk historie. Jeg vil også sammenligne oppbygningen av læreplanene, i tillegg til kategoriene over. Hovedfunnene i analysen er at læreplanene er ulike på mange aspekter. Urbefolkning og andre kulturer får ulikt fokus i de to ulike læreplanene, verden utenfor USA får sjelden oppmerksomhet i både Texas og Massachusetts, Texas er svært patriotisk i forhold til Massachusetts, og kunnskapene om slaver og slavehandel i USA er svært ulikt representert med kun én benevnelse i Texas, i motsetning til Massachusetts grundige gjennomgåelse av tema. I konklusjonen diskuterer jeg implikasjoner av analysen for den norske skolen
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdannigen 1.- 7. trinn, samfunnsfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen