Balansekunst på mellomtrinnet: En studie av elevers forståelse av demokrati og menneskerettigheter
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3087756Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven skal jeg svare på problemstillingen: Hvilke forståelse har elever på mellomtrinnet av demokrati og menneskerettigheter? Denne problemstillingen skal svares på ved hjelp av de tre forskningsmetodene intervju, observasjon og spørreskjema. Teorien som blir brukt for å analysere funnene fra forskningen er utvalgte teorier knyttet til demokrati og menneskerettigheter, samt rammeteori. Det er tre hovedfunn i denne masteroppgaven. Det første er at norske elever har en forventning om at alle land har demokrati organisert likt som Norge. Det andre funnet handler om at selv når elevene blir konfrontert med menneskerettighetsbrudd, kan de ha problemer med å identifisere hvilke rettigheter som blir brutt. Det siste funnet handler om at elevene har et «vi» vs «de andre»-syn, der Norge får rollen som en «hjelpende hånd».
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanningen 1. - 7. trinn, samfunnsfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen