Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 333-352 av 2198
-
Digitale fortellinger i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Fokus i denne artikkelen er barnehagelærernes faglige, pedagogiske og teknologiske kompetanse når de involverer barnehagebarn i produksjon av digitale fortellinger. Vi tar utgangspunkt i en kvalitativ studie med en fortolkende ... -
Digitale fortellinger og barnehagelærernes kompetanse
(Master thesis, 2016-01-13)I denne studien har jeg valgt å fokusere på barnehagelærernes teknologiske, pedagogiske og faglige kompetanse når de involverer barnehagebarn (0-6-åringer) i produksjon av digitale fortellinger. Formålet med studien har ... -
“Digitale hjelpemidler og elevenes indre motivasjon i matematikk”
(Bachelor thesis, 2018) -
Digitale læremiddel i lærarutdanninga
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The background for the article is a development project of digital learning resources linked to the requirement to adapt teaching to a digitalized society. Employees at four different teacher education institutions are ... -
Digitale læremidler i design og håndverk – fagets mål i møte med ny teknologi: en studie av hvordan lærere og elever på videregående trinn 1 opplever bruken av et bloggverktøy som et bidrag til å nå de viktigste målsetningene i faget
(Master thesis, 2009)For å minske gapet mellom elevenes fritidsmessige teknologibruk og den teknologibruken som skjer på skolen, fremmes gjerne betydningen av at skolen nærmer seg og utnytter den digitale kompetansen unge utvikler på uformelle ... -
Digitale læremidler og grunnskoleelevers opplevelse av dem.
(Master thesis, 2018)Denne kvalitative masterstudien tar for seg fire utvalgte informanter fra 6. trinn sine opplevelser ved bruk av et digitalt læremiddel. Gjennom læremiddelanalyse, observasjoner og intervjuer studerer jeg hvordan det ... -
Digitale objekts plass i barns sosiale og språklege danning i barnehagen (DIGOB): Prosjektnr. NFR: 187576
(HSH-rapport;2011/4, Research report, 2011-05-20)DIGOB-prosjektet har hatt som siktemål å studere barns aktivitet rundt datamaskinen i barnehagen. Prosjektet har tre delstudier med til dels ulike perspektiv. I delstudie 1 studerer vi det språklege samspelet rundt barns ... -
Digitale praksisfortellinger : multimodale uttrykksformers betydning for faglig kvalitet
(Master thesis, 2008)Innen yrkesutdanningen har historisk sett skolen hatt ansvaret for å formidle teori, mens arbeidsplassenes oppgave har vært å sosialisere elevene inn i profesjonskulturene. Forskning viser at elevene ikke opplever de ... -
Digitale verktøy i samspel på ulike læringsarenaer: Korleis fremja tilpassa opplæring?
(Master thesis, 2012-12-19)Føremålet med denne studien var å undersøkja korleis digitale verktøy kunne fremja tilpassa opplæring på ulike læringsarenaer. Problemstillinga var formulert slik: Korleis kan ein lærar fremja tilpassa opplæring med hjelp ... -
Digitale verktøy i skapende prosesser med barn
(Bachelor thesis, 2019) -
Digitale verktøy i undervisninga : korleis kan bruk av digitale verktøy fremje fagleg kompetanse?
(Student paper, others, 2010) -
Digitale verktøy og musikkundervisning på barne og ungdomstrinnet: En studie av endringer i etablert undervisningspraksis
(Master thesis, 2012-07-03)Digitale verktøy har vært i bruk i skoleverket i mange år nå. Digitale ferdigheter er sågar framholdt som en av de grunnleggende ferdighetene i opplæringen. Jeg ønsket i denne forbindelse å se om bruk av digitale verktøy ... -
Digitale verktøy som mediator under muntlige presentasjoner på engelsk: En kvalitativ studie av utvikling av performative og muntlige ferdigheter
(Master thesis, 2012-12-19)Access to digital technologies changes how presentations are practiced in English as a second language, including oral exams. Consequently, the research in the present thesis addresses the following topic: "Digital ... -
Digitale virkemidler i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023) -
Digitalt handverk : kva kan digitale verktøy tilby av moglegheiter i arbeid med bruksform i leire?
(Master thesis, 2009)Bakgrunnen for denne undersøkinga er innføringa av digitale hjelpemiddel i kunst og handverksfaget. For at teknologien ikkje skal bli teken i bruk berre for teknologien si skuld, ynskjer eg å synleggjere kva digital ... -
Digitalt samarbeid i norskfaget på ungdomsskolen: Det er jo det som er livet. Det å kommunisere digitalt. De gjør jo det hele tiden på fritiden
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å se nærmere på hvordan lærere tilrettelegger for digitalt samarbeid i norskfaget på ungdomsskolen. Digitalt samarbeid blir lagt fram som viktig i forbindelse med den teknologiske ... -
Dikt frå Dracopenia: Korleis kan diktundervisning stimulere born sin fantasi og kreativitet, og motivere dei til å skrive eigne tekstar?
(Bachelor thesis, 2014)Vi lever i ei tid i endring, og i løpet av utdanninga mi har eg tenkt mykje på kva slags kvalifikasjonar born og unge må ha i møte med framtida. Orda kreativitet og fantasi er gjengangarar i læreplanar og offentlege dokument ... -
Discourses of climate change education: The case of geography textbooks for secondary and higher secondary education in South Africa and Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The purpose of the article, which is a comparative study, is to explore climate change discourses in South African and Norwegian geography textbooks by addressing the following questions: What policy discourses of climate ... -
Diskurs- og bildeanalyse av lærerverk i samfunnsfag på ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Temaet i denne oppgaven er bærekraftig utvikling. Siden bærekraftig utvikling er et omfattende tema, er oppgaven avgrenset til å omhandle naturressurser. Tidligere forskning viser at lærebøker er det mest brukte redskapet ...