Browsing Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag by Title
Now showing items 353-372 of 2197
-
Diskursar om bruk av språk og omgrepslæring i matematikklasserom med språkleg mangfald - eit lærarperspektiv
(Master thesis, 2017-05-15)Denne oppgåva har som mål å svare på fylgjande problemstilling: «Korleis snakkar matematikklærarar om bruk av språk og arbeid med omgrepslæring i matematikklasserom med språkleg mangfald?». For å belyse denne problemstillinga ... -
Diskurser om barnets beste med utgangspunktet adopsjon i Norge 1945- 2015
(Master thesis, 2016-05-18)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om innholdet i prinsippet om barnets beste med utgangspunktet nasjonal adopsjon i norsk etterkrigstid. Barnets beste er nedfelt i de ulike lovene som omhandler nasjonal adopsjon ... -
Diskurser rundt vennskap mellom barnehagebarn. En litteraturstudie.
(Bachelor thesis, 2021) -
Diskursive fremstillinger om kvalitet i lærerutdanningen og grunnskolen
(Master thesis, 2020)«Vi må heve kvaliteten i skolen», sier regjeringen. «Kvaliteten på lærerutdanningen er for dårlig», skrives det i media. Men hva menes egentlig med kvalitet? Hvem definerer hva som er god og dårlig kvalitet i lærerutdanningen ... -
Distractor or Noise? : The influence of Different Sounds on Cognitive Performance in Inattentive and Attentive Children
(Chapter; Peer reviewed, 2012) -
Distributed Leadership in Irish Post-Primary Schools: Policy versus Practitioner Interpretations
(Peer reviewed; Journal article, 2023)School leaders have faced significant challenges since the beginning of the COVID-19 pandemic. Distributed leadership has become the default leadership response implemented by schools to manage increased pressure. While ... -
Diverse histories, common ground and a shared future: the education of career guidance and counselling professionals in the Nordic countries
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The development of education programmes in career guidance and counseling (CGC) has followed different paths among the various Nordic countries. Ten CGC programmes in Denmark, Finland, Greenland, Iceland, Norway and Sweden ... -
Do lectures matter? Exploring students’ situational interest in two learning arenas in teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Motivating students to endure teacher education and enter teaching is a pressing challenge in many countries. We address this challenge by exploring the concept of situational interest (SI) in teacher education and students’ ... -
Dobbelteksponering i Photoshop
(Bachelor thesis, 2017)Bruk av informasjonsteknologi i Kunst og Håndverksfaget har hatt en voldsom utvikling de siste årene, men forskning viser at lærere ofte er negativ til bruk av IKT i kunstfaget. I denne oppgaven har jeg prøvd å lage et ... -
Does the New Kindergarten Teacher Education Program in Norway Provide Good Conditions for Professional Kindergarten Teachers?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This partly descriptive, partly critically reflective, argumentative article analyses the Norwegian kindergarten teacher education program through the three concepts that are mentioned in its national guidelines: research-based, ... -
Don’t give me a fish – teach me to fish instead
(Student paper, others, 2010)Gatebarn situasjonen i Livingstone er et økende problem, hovedsaklig på grunn av HIV/Aids generasjonen og fattigdommen som herjer Zambia. Myndighetene har jobbet med å finne ut hvordan de best mulig kan hindre en fremtidig ... -
Dopplereffekt
(Others, 2011) -
Drama i kunstformidling: Kan bruk av drama øke elevers interesse og lærelyst i kunstformidling?
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Målet vårt med denne oppgaven var å finne ut om drama som metode virker positivt inn på elevenes interesse og lærelyst i kunst. Bacheloroppgaven vår er knyttet til fagene pedagogikk og kunst og håndverk. Vår problemstilling ... -
Dramatisk lek i barnehagen: «Hvordan bidrar arbeid med dramatisk lek til barns danning?»
(Bachelor thesis, 2020) -
«Drift stel tida vår» – skuleleiarar sine erfaringar med å leie berekraftig kunnskapsforvaltning i vidaregåande skular
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Føremålet med denne artikkelen er å få fram ny kunnskap om kva som kjenneteiknar leiingspraksis i vidaregåande skular når målsetjinga er arbeidsplassbasert kompetanseutvikling for berekraftig kunnskapsforvaltning. Artikkelen ... -
”Du bare gjør det på en måte, uten at du tenker over det” Danning i norskfaget – dialog og kritisk tenking
(Bachelor thesis, 2015)På 1970-‐ tallet kom danningsbegrepet inn i skolen som beskrivelse av dens grunnleggende formål. Laila Aase, en av de didaktiske forskerne som har arbeidet mest med danningsbegrepet i norskfa ... -
Du bestemmer – hvordan påvirker kampanjen målgruppen? En evalueringsstudie
(Master thesis, 2012-10-29)Denne studien er en evaluering av kampanjen Du bestemmer som er en holdningskampanje i regi av Teknologirådet, Datatilsynet og Senter for IKT i utdanningen. «Målet med kampanjen er å øke ungdoms kunnskap om personvern, ... -
Du får ikke leke med oss!
(Bachelor thesis, 2019)