Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 1714-1733 av 2235
-
Relasjonsbygging i skulen
(Bachelor thesis, 2016) -
Relasjonsbygging mellom lærer og elever i Facebook: Perspektiver fra kontaktlærere i ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien er å få innsikt i hvordan kontaktlærere på ungdomsskolenivå i Norge bruker det sosiale mediet Facebook som et verktøy for relasjonsbygging. Den tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan ... -
Relasjonsbygging til elever med utagerende atferd
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne studien var å undersøke hvordan lærere på småskolen oppfatter og arbeider for å bygge gode relasjoner til elever med utagerende atferd. Formålet var derfor å få mer kunnskap, innsikt og forståelse for ... -
Relasjonsbygging, mestringsopplevelser og stressmestringsstrategier – En kvalitativ studie om tiltak for reduksjon av negativt stress i skolen
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke tiltak som kan bidra til å redusere negativt stress i skolen. Bakgrunnen for dette baserer seg på et økt fokus på elevers psykiske helse de siste årene, og særlig knyttet til opplevd ... -
Relasjonskompetanse i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)The thesis in this text is What is relational competency and how can pedagogical leaders use this knowledge in work with children and employees in the kindergarten? To answer this thesis, we chose to use a qualitative ... -
Relasjonskompetanse som forebyggende tiltak: Et kvalitativt forskningsprosjekt om barnehagelærere sine betraktinger om relasjonskompetanse som forebyggende tiltak mot mobbing i barnehagen
(Master thesis, 2020)Relasjonskompetanse som forebyggende tiltak Forskning viser at barnehagelærer sin relasjonskompetanse kan fremme eller hemme barns utviklingsmuligheter. Det vises også til at den ansattes kompetanse og evne til å inngå i ... -
A relationship between teachers’ perceptions and practices within an anti-bullying programme
(Chapter; Peer reviewed, 2022)The academic literature suggests that teachers’ perceptions of addressing bullying are linked to their actual practices of preventing and intervening in bullying incidents. The current study extends this statement by ... -
Religion og livssyn som begreper i LK20: Utforsking som strategi for å åpne begrepene
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen undersøker vi hvordan begrepene «religion» og «livssyn» brukes til å beskrive studieobjektet i de nye læreplanene fra 2020 og spør: Hvordan kan man unngå forenklede fremstillinger, og hvordan kan man la ... -
Repetisjon ved hjelp av digitale verktøy
(Master thesis, 2012-07-02)Læring har nær sammenheng med hukommelse. Uten hukommelse vil alt det vi har lært ganske raskt bli borte, og vi må begynne på nytt igjen. Alle som går på skole og studerer har som målsetting å huske mest mulig av det de ... -
Researching ‘liquid integration’: breaking new ground for processual and contingent methodology.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Although there has been a broad and controversial debate on the concept of integration in social science over the last couple of decades the methodological debate of how to measure the processual, contingent side of ... -
Responding to wicked tensions and problems in practices-developing research
(Chapter; Peer reviewed, 2023)Experiences from practices-development research, as presented in Part II of this book, identify what we call wicked tensions and problems (Bentley J, Toth. Exploring wicked problems: what they are and why they are important. ... -
Rettleiarrolla i kollegarettleiing som profesjonelt læringsfellesskap i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Målet med artikkelen er å undersøke rettleiaren si forståing av eigen praksis, og diskutere kollegarettleiing som profesjonelt læringsfellesskap i barnehagen. Det empiriske materialet byggjer på videoopptak av retrospektive ... -
Rettleiing for å fremje motivasjon
(Bachelor thesis, 2014)I denne oppgåva er temaet rettleiing og motivasjon. I Rammeplanen for barnehagens innhald og oppgåver (2011) står det at styrar og pedagogisk leiar har ansvar for å rettleie personalet mot å få ei felles forståing av ... -
Rettleiing i teikning
(Bachelor thesis, 2012-06-27)Undersøkinga mi i denne oppgåva var å finne ulike strategiar for rettleiing ein kan nytte i teikneundervisning. Eg har gjennomført ein observasjon i to 3. klassar der eg har sett på ulike rettleiingsstrategiar, og om dei ... -
Rettleiingsteknologi – artefakt for struktur og samhandling i lærarutdanningspraksis
(Master thesis, 2020)Digitalisering er eit naudsynt hjelpemiddel for å utføra mange av dei oppgåvene vi arbeider med, også i utdanningssektoren. Denne masteroppgåva handlar om korleis praksislærarar opplever å ta i bruk rettleiingsteknologi i ... -
Rettskriving i nynorsk og bokmål: Ein studie av substantiv og verb i tekstar skrivne av elevar på 7. trinn
(Master thesis, 2019)Føremålet med denne undersøkinga har vore å finne ut kva rettskrivingsfeil ein kan finne i tekstar som er skrivne av elevar med nynorsk som hovudmål og i tekstar skrivne av elevar med bokmål som hovudmål. I tillegg til å ... -
Risikofylt lek i barnehagen
(Bachelor thesis, 2017)Denne bacheloroppgaven innen barnehagelærerutdanningen gir 15 studiepoeng. Jeg har valgt å forske på den risikofylte leken i barnehagen. Problemstillingen min er: «Hvordan kan man i barnehagen unngå at den voksnes subjektive ... -
Risikofylt lek på barnehagens uteområde for 1-3-åringer
(Bachelor thesis, 2021) -
Risikolek
(Bachelor thesis, 2017)I bacheloroppgaven min valgte jeg å fokusere på den voksnes praksis i barnehagen. Målet var å finne ut om det blir lagt til rette for risikolek og om barna fikk lov til å leke risikoleker. Jeg ville også finne ut om høyere ... -
Risikolek : hva har risikolek å si for barns psykiske og fysiske utvikling
(Bachelor thesis, 2017)