Risikolek
Abstract
I bacheloroppgaven min valgte jeg å fokusere på den voksnes praksis i barnehagen. Målet var å finne ut om det blir lagt til rette for risikolek og om barna fikk lov til å leke risikoleker. Jeg ville også finne ut om høyere utdanning resulterte i mer tilrettelegging for risikolek.
Problemstillingen min ble derfor en hypotese for å sammenligne høyere utdanning med resten av personalet. Problemstillingen lyder som følger:
H0: Assistenter og barnehagelærere har like mye tilrettelegging for risikolek.
H1: Barnehagelærere legger mer til rette for risikolek enn assistenter.
H2: Assistenter legger mer til rette for risikolek enn barnehagelærer.
For å finne svar på problemstillingen valgte jeg å bruke kvantitativ metode med spørreskjema som kunne sendes ut elektronisk til mange barnehager. På den måten nådde jeg mange barnehager på kort tid. Jeg valgte å sende ut spørreskjemaet så tidlig som mulig siden tidsfristen på bacheloren er relativt kort. Jeg så for meg å ha spørreskjemaet ute i to uker slik at enhetene hadde god tid til å svare. Spørreskjemaet hadde konkrete spørsmål som svarte direkte på problemstillingen min, samt spørsmål som gikk litt mer rundt risikolek. På den måten fikk jeg en større forståelse for hva personalet mener om risikolek.
Teorien i oppgaven knyttet til risikolek er hovedsakelig hentet fra Sandseter og Breivik, men har også innslag fra samfunnsrelaterte artikler og Rammeplanen.
Resultatet fra forskningen min viser at høyere utdanning ikke utgjorde noen forskjell i hyppigheten av tilrettelegging for risikolek. Resultatene fra begge variablene i forskningen scoret 3 på en skale som gikk fra 0 til 6. Dette var ett resultat som sa at variablene høy utdanning og lav utdanning tilrettelegger under middels ofte. Dette resultatet var ikke signifikant. Derimot viste resultatene at de med høyere utdanning tillot i større grad risikolek. Dette resultatet var det eneste signifikante resultatet der høyere utdanning scoret hele 4.9 og lavere utdanning scoret 3.9. Av de spørsmålene rundt risikolek kom det frem mange interessante resultater som blir fremstilt i oppgaven.