Risikofylt lek i barnehagen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2486050Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven innen barnehagelærerutdanningen gir 15 studiepoeng. Jeg har valgt å forske på den risikofylte leken i barnehagen. Problemstillingen min er: «Hvordan kan man i barnehagen unngå at den voksnes subjektive risikovurdering skal påvirke barnas mulighet til risikolek?»
Gjennom min forskning har jeg ønsket å se på om det er ulike strategier i barnehagene som brukes for å unngå at den subjektive risikoen påvirker barnas mulighet til risikolek og om det i det er et behov for slike strategier og om det er fokus på strategier i forbindelse med risikolek. Jeg har brukt en kvalitativ metode i mitt forskningsarbeid for å få svar på min problemstilling og har brukt intervju av to pedagoger fra to ulike barnehager for å samle inn datamateriell. Teoridelen er knyttet opp til lek, hvordan de voksne kan delta i leken, viktigheten av de voksne sin deltakelse, teori om risikolekens nytteverdi for barns utvikling og litt statistikk fra ulykker og skader som har hendt i barnehager. Jeg har delt resultat og drøftingsdelen opp i tre underkapitler der jeg presenterer dataene fra intervjuene og deretter drøfter de opp mot teorien. Gjennom drøftingen har jeg kommet frem til at det er for lite fokus på risikolek i barnehagen, det er mange ulike holdninger til risikolek og det samtales lite om dette i barnehagene. Det arbeides lite med at den voksne sin subjektive risiko ikke skal påvirke barnas muligheter for risiko i barnehagen da det er for lite fokus på risikoleken.