Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 41-60 av 1420
-
Augo som ser… : korleis ser barnehagen på språk og sosialt samspel når dei vurderer utvikling hos born?
(Master thesis, 2009)Bakgrunn for undersøkinga Barnehagen vert sett på som den viktigaste førebyggjande arena utanfor heimen for born i førskulealder. Det er i dag semje om at tidleg innsats er beste hjelp til vekst og utvikling. Rammeplanen ... -
"Av hans ætt er alle Norges konger kommet": Fortellinger om Harald Hårfagre - en analyse av historiske oversiktsverk og lærebøker
(Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en historiografisk analyse av hvordan fortellingen om Harald Hårfagre og rikssamlingen har endret seg fra 1938 til i dag, og hvordan denne fortellingen formidles i norske lærebøker ... -
The Availability of English-Language Books in Norwegian Primary School Libraries
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg de engelskspråklige boksamlingene ved ti ulike skolebibliotek i Norge. Alle skolebibliotekene som er delaktig i studien tilhører barneskoler og ligger i samme bykommune, men i ulike bydeler. ... -
Avsnitt i elevfortellinger fra 6. trinn: En tekstlingvistisk analyse
(Master thesis, 2023)Avsnitt er en skrivedidaktisk utfordring for elever gjennom hele utdanningsløpet. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke avsnitt i elevtekster skrevet innenfor sjangeren fortelling. Det teoretiske grunnlaget er ... -
«Å ha med seg eit språk»: Ein komparativ studie av alternativ og supplerande kommunikasjon for born med ulike målformer.
(Master thesis, 2020)Temaet for masteravhandlinga er alternativ og supplerande kommunikasjon (ASK), målformer og identitet. Personar med behov for ASK er born, unge og vaksne som må nytte andre uttrykksformer enn tale i direkte kommunikasjon ... -
«Å nei, å nei» : Et performativt møte mellom toddlere, skuespillere og artefakter
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Forskningsprosjektene «Blikk for barn» (BfB) og «Gode barnehager for barn i Norge» (GoBaN) presenterte at de estetiske fagene, inkludert drama er et av fagområdene i rammeplanen som blir lite praktisert i ... -
«B for borte»: en analyse av hvordan temaet sorg og tap fremstilles visuelt i to bildebøker illustrert av Stian Hole
(Master thesis, 2022)Det er behov for mer forskning som tar i bruk andre tilnærmingsmåter til bildeboken enn narratologiske. Denne masteroppgaven vil være et bidrag til en tilnærming til bildeboken gjennom visuelle, kunstestetiske og poetiske ... -
Balansekunst på mellomtrinnet: En studie av elevers forståelse av demokrati og menneskerettigheter
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven skal jeg svare på problemstillingen: Hvilke forståelse har elever på mellomtrinnet av demokrati og menneskerettigheter? Denne problemstillingen skal svares på ved hjelp av de tre forskningsmetodene ... -
BARE FIKSJON! En undersøkelse av dramatisk fiksjon i lys av etablerte og nye normer i teaterkunst og dramatisk arbeid.
(Master thesis, 2015-05-15)Denne studien er en undersøkelse av begrepet fiksjon og hvordan man kan forstå det i forskjellige historiske paradigmer. Ordet fiksjon assosieres gjerne, i en generell og allmenn forståelse, med noe tenkt – noe ikke-virkelig ... -
Barn med stort læringspotensial: hvilke erfaringer har lærere, spesialpedagoger og rektor i skolen?
(Master thesis, 2022)Barn med stort læringspotensial er ikke et ukjent fenomen. Det er derimot et fenomen man ikke har prioritert i like stor grad i norsk skole. Forskning viser til at mange elever med stort læringspotensial ikke opplever å ... -
Barn sitt forhold til bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Bærekraftig utvikling er et komplisert begrep med hundrevis av definisjoner, og er sentralt i den norske læreplanen LK20. Samtidig eksisterer det lite forskning om hvordan barn forstår bærekraftig utvikling og hva de føler ... -
Barn, språk og atferd: En undersøkelse av utrednings- og oppfølgingsarbeidet til PPT og BUP med fokus på sammenhengen mellom språkvansker og atferdsutfordringer hos barn i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Forskning indikerer at det er behov for å bygge et tettere lag rundt lærerne slik at de kan forbedre evnen til å møte mangfoldet av elever med behov for hjelp og støtte i skolen. Formålet med denne masteroppgaven har vært ... -
«Barnehagekraft?» Ei kvalitativ studie av barne- og barnehagenære tilnærmingar til berekraftig utdanning
(Master thesis, 2020)«Barnehagekraft» - ei kvalitativ studie av barne- og barnehagenære tilnærmingar til berekraftig utdanning i barnehagen Bakgrunn og forskingsspørsmål: Barnehagen si rolle i berekraftig utdanning har fått auka internasjonal ... -
Barnehagelæraren si grunnleggande antaking om samarbeidet med PP-tenesta. Korleis kan antakingane påverke samtalen om eit inkluderande miljø? : Ei Stegvis-deduktiv induktiv (SDI) analyse
(Master thesis, 2021)Formålet med studien er å undersøke korleis barnehagelærarane sine grunnleggande antakingar om samarbeidet med PP-tenesta, kan påverke samtalen om eit inkluderande miljø. Det blir tatt utgangspunkt i følgjande problemsti ... -
Barnehagelæreres undervisningspraksis – en studie av barnehagelæreres undervisning med de yngste barna.
(Master thesis, 2018)Tema for studien er barnehagelæreres undervisning med de yngste barna i barnehagen. Det er en egen interesse og nysgjerrighet for hva undervisning i barnehagen er eller kan være som er bakgrunn for utvikling av ... -
Barnelitteraturens fremstilling av barns rettigheter: En studie av de ti nominerte bøkene til Bokslukerprisen 2022/2023 og voksnes rolle i realiseringen av barns rettigheter
(Master thesis, 2023)Med et ønske om å ta barns rettigheter på alvor, og samtidig komme med et bidrag til et lite undersøkt område innenfor det barnelitterære feltet, undersøker denne masteroppgaven hvordan barns rettigheter blir fremstilt i ... -
Barns inntak og oppfatninger om fisk og annen sjømat i skolemåltidet i Norge og Sverige
(Master thesis, 2018-05-15)Bakgrunn og hensikt: Inntaket av fisk og sjømat er lavere enn ønskelig blant barn og unge. Det finnes lite forskning vedrørende barns matpreferanser, og hvorfor spesielt de yngste i befolkningen spiser minst fisk av alle. ... -
Barns lek i naturen- fra barn og barnehagelærer sitt perspektiv
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å få et innblikk i barns lek i naturen fra både barn og barnehagelærer sitt perspektiv. Problemstillingen i studien er: «Hva sier barn og barnehagelærere om betydningen av lek i naturen?» I ... -
Barns medvirkning i et psykisk helsefremmende perspektiv: «Hvilken betydning har arbeid med barns medvirkning i barnehagen for barns psykiske helse og hvilke sider ved barnets utvikling kan styrkes ved dette arbeidet?»
(Master thesis, 2021)Masteroppgavens tema er psykisk helse i barnehagen og belyser barns medvirkning i et psykisk helsefremmende perspektiv. I studien blir det undersøkt om arbeid med barns medvirkning i barnehagen kan fremme barns psykiske ...