Avsnitt i elevfortellinger fra 6. trinn: En tekstlingvistisk analyse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3067680Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Avsnitt er en skrivedidaktisk utfordring for elever gjennom hele utdanningsløpet. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke avsnitt i elevtekster skrevet innenfor sjangeren fortelling. Det teoretiske grunnlaget er knyttet til tekstlingvistikken.
Problemstillingen for masteroppgaven er:
Hva kjennetegner avsnittene i fortellinger skrevet av elever på 6. trinn?
Masteroppgavens forskningsspørsmål er:
1. Hvilke kohesjonsmekanismer brukes i elevtekstene, hvordan fungerer de og hvilken betydning har de for avsnittene?
2. Hvilke disposisjonsprinsipper og emnebytter brukes i elevtekstene, og hvilken betydning har de for avsnittene?
Studien har en kvalitativ og hermeneutisk tilnærming. Datamaterialet er fem elevtekster fra 6. trinn. Med utgangspunkt i tidligere analysemodeller for forskning på avsnitt, er det utviklet en ny analysemodell. Modellen som blir brukt i denne oppgaven undersøker visuell inndeling og lengde, observert kohesjon – mikronivået og disposisjonsprinsipper og bytte av emne – makronivået. Den gir rom for både deskriptive og normative analyser. Samlet viser resultatene at elevene på 6. trinn deler fortellinger inn i avsnitt, og at mekanismer på både mikro- og makronivået har betydning for sammenhengen innad i og mellom avsnitt. Det er eksempler på både velfungerende mekanismer og sammenhengsbrudd i materialet.
På mikronivået bidrar flere referanse- og setningskoblinger, informasjonsstruktur, tempus og modus til kohesjon i tekstene. På den annen side bidrar uheldig bruk av proformer, enkelte setningskoblinger, temaopphoping og korte tempusskifter til sammenhengsbrudd i fortellingene. På makronivået bidrar tema-, tids-, rom- og årsaksdisposisjon i fortellingene til sammenheng innad i og mellom avsnitt. Avsnittsinndelinger ved bytte av emne bidrar til kohesjon, mens avsnittsinndelinger som skjer før et emne er ferdigbehandlet og avsnitt som behandler flere emner, ikke er med på å tydeliggjøre tekstens innhold. Å dele en tekst inn i avsnitt på en formålstjenlig måte er viktig for at meningsinnholdet eleven ønsker å uttrykke blir tydelig for leseren. Dette betyr at læreren må legge til rette for at elevene utvikler bevissthet og kunnskap om hvilken betydning avsnitt har for en tekst, og dermed elevens kommunikasjon med leseren.
Beskrivelse
Master i Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, Høgskulen på Vestlandet, Campus Bergen