Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 21-40 av 1420
-
An investigation into the feasibility of using the Suzuki approach for piano education in the Norwegian Culture School.
(Master thesis, 2018)This study employs philosophical critique in order to determine whether a measure of adaption of the Suzuki Method may help alleviate some of the challenges to music teaching in the Norwegian School of Music and Performing ... -
An investigation of critical thinking and media influence among Norwegian EFL learners: Media representations of class.
(Master thesis, 2019)This thesis is an exploration of practices, perceptions and media influence in one group-specific case. Adolescents’ involvement in digital technology and media is widely discussed today. One of the aims of this study is ... -
Analysis of EFL textbooks for lower secondary school: How effectively do new EFL textbooks in lower secondary schools facilitate intercultural competence and accommodate LK20 guidelines about intercultural competence?
(Master thesis, 2021)This Master’s thesis in Education is written in the field of English didactics and presents an analysis of how effectively Norwegian 8th grade English as a foreign language (EFL) textbooks facilitate the development of ... -
Andrespråkselevar og norsk morfologi – ein korpusbasert studie
(Master thesis, 2019)Føremålet med denne studien har vore å finne ut korleis andrespråkselevar meistrar bøyingskategoriane i dei tre største ordklassane i norsk. Som følgje av aukande innvandring til Noreg, vert det stadig fleire elevar i ... -
Anvendelsen av Noomer i matematikkundervisningen av tallmengder
(Master thesis, 2017-05-15)DragonBox Numbers har som mål å bedre tallforståelse til barn, i alderen 4-8. år, gjennom å spille et digitalt spill. Appen er basert på figurer som kalles Noomer. Utvikleren av DragonBox har et prøveprosjekt i en kommune ... -
Appasionata om du flyr eller faller : Et innblikk i hvordan medgang og motgang kan påvirke en kreativ prosess
(Master thesis, 2016-08-12)Hva innebærer det å være kreativ, og hva fremmer og hemmer en kreativ prosess? Med dette som utgangspunkt tar oppgaven min for seg hva som viser seg å influere min egen kreative prosess i en spesifikk periode. Jeg har ... -
Arbeid med et større musikalsk prosjekt: Casestudie av en revy på en ungdomsskole
(Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven min har vært sette lys på hvordan en revy som et musikkpedagogisk prosjekt kan bidra til sosial læring og utvikling blandt elevene på en ungdomsskole. Tidligere forskning og litteratur i den ... -
Argumentasjon i algebra En studie av elevers argumentasjon i arbeid med mønstre og generalisering i algebra
(Master thesis, 2015-05-26)I denne avhandlingen undersøker jeg nærmere hvordan elever argumenterer og samhandler i arbeid med mønstre og generalisering i algebra. Fokuset er på hvordan elevene argumenterer, men også på hvilke rolle elevene har i ... -
Argumentasjon i lærebøker - ein lærebokanalyse i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker i kor stor grad oppgåver i seks lærebøker oppfordrar til argumentasjon og forklaring. Dette gav grunnlag for å stille denne problemstillinga: I kva grad oppfordrar oppgåvene i seks lærebøker for ... -
Argumentasjon i regnefortellinger : En analyse av 3. klassingers argumentasjon når de arbeider med regnefortellinger
(Master thesis, 2019)I kjerneelemtene for den nye læreplanen, Læreplan for Kunnskapsløftet 2020, som kommer neste høst viser føringer på at argumentasjon blir en større del av matematikkundervisningen. Innholdet i læreplanen for matematikkfaget ... -
Argumentasjon og deltaking: Når elevgrupper på 8.trinn er fysisk aktiv i algebraundervising
(Master thesis, 2023)I denne studien har føremålet vore å gje og få innsikt i korleis elevgrupper på 8.trinn kan argumentera og delta når dei er fysisk aktiv i algebraundervising. For å svara på problemstillinga har det blitt utført ein ... -
Argumentasjon og regnefortellinger - En analyse av elevers argumentasjon i og om deres egne regnefortellinger
(Master thesis, 2019)I dette prosjektet har jeg deltatt i forskningsgruppen LATACME, i underprosjektet Produksjon av regnefortellinger for å fremme matematisk forståelse. Forskningsgruppen undersøker argumentasjon i regnefortellinger. Mitt ... -
Argumentasjon og tallforståelse
(Master thesis, 2019)I denne studien har hensikten vært å søke innsikt i samspillet mellom argumentasjon og tallforståelse. For å søke innsikt er det foretatt en kvalitativ studie hvor fire elever fra 3.klasse har deltatt. Elevene har arbeidet ... -
Argumenterande skriving på barneskulen – Ein analyse av elevar sine argumenterande matematikktekstar på 4. og 7. trinn
(Master thesis, 2018)I 2006 vart skriving innført som ein av fem grunnleggande ferdigheitar i Kunnskapsløftet, LK06. Skriving som grunnleggande ferdigheit er innarbeidd i kompetansemåla til alle fag gjennom heile skuleløpet, noko som inneber ... -
Article use in the writing of young Norwegian EFL learners: a corpus-based study
(Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan unge norske elever bruker artikler (a, an, the, zero article) i engelsk skriftlig. Oppgaven er en korpus-basert studie som bruker korpuset Corpus of Young Learner ... -
Associations between cardiorespiratory fitness and clustered cardiovascular disease risk factors in 10-year-old children
(Master thesis, 2013)Background Risk factors for cardiovascular disease (CVD) origins in childhood and tend to track into adulthood. Epidemiologic studies have established that multiple risk factors increase the probability of cardiovascular ... -
«At skoler i hele Norge ser muligheter for å lære mer enn de “vanlige” aktivitetene»: En kvalitativ studie av samiske aktiviteter i kroppsøving
(Master thesis, 2020)Momenter av samisk kultur er lovfestet i norsk skole, likevel antyder forskere at samiske momenterer marginalisert i læreplanverk. Studier peker på at implementering av urfolksaktiviteter kroppsøvingsfaget kan gi positive ... -
Atferd som utfordrer skolehverdagen: En fenomenologisk og utforskende studie av begrepet utfordrende atferd
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven utforsker subjektive forståelser av utfordrende atferd som begrep og fenomen gjennom den overordnede problemstillingen «Hvordan forstår lærere som jobber i grunnskolen og lærerstudenter på 5. året utfordrende ... -
Audio visual improvisation: A study of an multimodal artistic process
(Master thesis, 2021)“Audio-visual improvisation” is a study of a multimodal artistic process in a collaboration between a draughtsman and musicians. In this artistic research project, I drew ten drawings in collaboration with two musicians. ...