Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 3115-3134 of 4096
-
Reforming higher education through national curriculum regulations: the case of Norwegian kindergarten teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Reform in higher education is on the agenda worldwide, and there is increasing political interest in the content of study programmes. This article looks at the policy process leading to the new national curriculum regulation ... -
Reframing physically active learning as movement-centred pedagogy: a European priority action framework
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background Physically active learning (PAL) has emerged as a promising way of eliciting health and education-based outcomes for pupils. Concurrently, research suggests large variability in how PAL is perceived, operationalized, ... -
Regelledelse på barnetrinnet: Hvor opptatte er lærere på barnetrinnet av regelledelse?
(Bachelor thesis, 2016) -
Registrering og håndtering av uønsket atferd hos barn og unge i Bergen ca. 1900 – 1936
(Master thesis, 2017-02-14)Temaet for denne oppgaven har vært å undersøke hva som ble sett på som uønsket atferd blant barn og unge i perioden 1900 til 1936, hvordan denne type atferd ble håndtert og hvilke konsekvenser det fikk for dem det gjaldt. ... -
Regneark som hovedverktøy i matematikkundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven har hatt fokus på å vise hvordan man kan bruke IKT-redskapet regneark, som hovedverktøy i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Studier viser at den digitale utviklingen i matematikkfaget går tregt, ... -
Rehabilitering gjennom fengselsundervisning? - Et søkelys på utdanningens effekt og importmodellens hensikt
(Master thesis, 2021)Ifølge styringsdokumenter er norske fengslers viktigste oppgaver å gjennomføre straff og legge til rette for rehabilitering. Rehabilitering i fengsel handler hovedsakelig om å ruste innsatte med ulike kunnskaper og ferdigheter ... -
Reimagining “Collaborative Exploration”—A Signature Pedagogy for Sustainability in Early Childhood Education and Care
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The purpose of this article is to identify the components and features of a signature pedagogy for sustainability in early childhood education and care to respond to the call for tradition and innovation in early childhood ... -
Rektors rolle som leder av lærernes kollektive kompetanseutvikling
(Master thesis, 2021)Fysisk aktiv læring (FAL) er en undervisningsmetode som i de senere årene har fått økt oppmerksomhet i skolen. FAL innebærer at elevene er fysisk aktive i læringsprosessen ved å integrere og kombinere fysisk aktivitet med ... -
Rektorutdanning for en ny rektorrolle?
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Artikkelens formål er å skape økt innsikt i hvordan de forandringer vi ser i statlige styringsdokumenter og fagmiljøers emneplaner for den norske Rektor-utdanningen, uttrykker endringer i hvilke kunnskapsformer som vektlegges. ... -
Rektorutdanning for en ny rektorrolle?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelens formål er å skape økt innsikt i hvordan de forandringer vi ser i statlige styringsdokumenter og fagmiljøers emneplaner for den norske Rektorutdanningen, uttrykker endringer i hvilke kunnskapsformer som vektlegges. ... -
Relasjoner mellom norsk ungdom, matmønster og overvekt etter 2010
(Bachelor thesis, 2021) -
Relasjonsarbeid for å fremje integrering av fleirspråklege elevar
(Bachelor thesis, 2018) -
Relasjonsbygging i skulen
(Bachelor thesis, 2016) -
Relasjonsbygging mellom lærer og elever i Facebook: Perspektiver fra kontaktlærere i ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien er å få innsikt i hvordan kontaktlærere på ungdomsskolenivå i Norge bruker det sosiale mediet Facebook som et verktøy for relasjonsbygging. Den tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan ... -
Relasjonsbygging til elever med utagerende atferd
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne studien var å undersøke hvordan lærere på småskolen oppfatter og arbeider for å bygge gode relasjoner til elever med utagerende atferd. Formålet var derfor å få mer kunnskap, innsikt og forståelse for ... -
Relasjonsbygging, mestringsopplevelser og stressmestringsstrategier – En kvalitativ studie om tiltak for reduksjon av negativt stress i skolen
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke tiltak som kan bidra til å redusere negativt stress i skolen. Bakgrunnen for dette baserer seg på et økt fokus på elevers psykiske helse de siste årene, og særlig knyttet til opplevd ... -
Relasjonskompetanse i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)The thesis in this text is What is relational competency and how can pedagogical leaders use this knowledge in work with children and employees in the kindergarten? To answer this thesis, we chose to use a qualitative ...