Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 2986-3005 av 4099
-
Posthumanism: Intra-active Entanglements of Parental Involvement (as a Possibility of Change-Making)
(International Perspectives on Early Childhood Education and Development;40, Chapter; Peer reviewed, 2023)This chapter begins with a presentation of posthumanism/agential realism as a theoretical perspective entangling with early childhood education and care (ECEC), and as an ethical project, crucial for sustainable futures ... -
Potensiell læringseffekt av eit digitalt, adaptivt læringssystem: Multi Smart Øving
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Det finnast etter kvart store mengder digital læringsteknologi innretta mot matematikk på ulike ferdigheitsnivå, både på den norske og den internasjonale marknaden. For faglærarar og læremiddelansvarlege i norske ... -
Potentiation and Electrical Stimulus Frequency During Self-Paced Exercise and Recovery
(Journal article; Peer reviewed, 2014)The aim of this study was to investigate the effect of potentiation on stimulation-induced muscle function during and after an intense bout of self-paced dynamic exercise. Ten active subjects performed a time trial involving ... -
Power production and biochemical markers of metabolic stress and muscle damage following a single bout of short-sprint and heavy strength exercise in well-trained cyclists
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Purpose: Although strength and sprint training are widely used methods in competitive cycling, no previous studies have compared the acute responses and recovery rates following such sessions among highly trained cyclists. ... -
The PPAR pan-agonist tetradecylthioacetic acid promotes redistribution of plasma cholesterol towards large HDL
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Tetradecylthioacetic acid (TTA) is a synthetic fatty acid with a sulfur substitution in the β-position. This modification renders TTA unable to undergo complete β-oxidation and increases its biological activity, including ... -
PPUDeltid - også for studentar med lese- og skrivevanskar?
(HSF Notat, Book, 2006)Tilrettelegging for studentar med lese- og skrivevanskar i høgre utdanning er utgangspunktet for eit utviklingsarbeid på Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Vi har arbeidd med tiltak som ... -
Practices in teacher education for supporting pre-service teachers in language-responsive teaching of modelling
(Chapter, 2021)In this paper, I investigate practices in teacher education for language-responsive teaching of mathematics. I use action-research in a mathematics education course for primary school (grades 1–7), to systematically ... -
Praksis i utlandet - den nye dannelsesreisen?
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Kan den kompetansen førskolelærerne uttrykker at de har fått gjennom 3 måneders opphold i Zambia ha relevans i forhold til ny barnehagelærerutdanning? Denne artikkelen tar utgangspunkt i empirisk materiale fra 29 norske ... -
Praksisfortelling, refleksjon og transformativ læring
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen retter oppmerksomheten mot hvordan refleksjon og transformasjon kan fremmes gjennom praksisfortellingen som en studentaktiv læringsform i pedagogikkundervisningen i lærerutdanningen. I arbeidet med ... -
Praksisfortellingen som læringsform
(Research report, 2018) -
Praksisnære profesjonssamtaler med studenter i barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen retter søkelyset mot hvilke kjennetegn som preger de formelle profesjonsinnrettede profesjonssamtalene med førsteårsstudenter i en barnehagelærerutdanning i Norge. Målet med samtalene er å bidra til barnehagel ... -
Praksisopplæring i lærerutdanningene - analyse og nye perspektiver
(Høgskolen i Bergen. Skriftserine. Rapport, Report, 2007) -
Praksisrettet, studentvirksom læring med temaet mat i barnehagen
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2008) -
Praksisskule og praksisrelatert FoU-verksemd - ta fatt
(HSF notat, Book, 2004)Den nye øvingslæraravtalen fører inn omgrepet praksisskular i samband med studentpraksis i allmennlærarutdanninga. Notatet tar utgangspunkt i ei undersøking av praksiserfaringar blant allmennlærarstudentar studieåret ... -
Praktisering av vurdering i kroppsøving etter den nye læreplanen
(Master thesis, 2022)Det ble nylig innført ny læreplan inn i skolen og læreplanen er en viktig kunnskapsressurs for lærere i vurderingsarbeidet og i undervisningen. Kroppsøving er et fag der synet på vurdering har endret seg fra læreplan til ... -
Praktisk arbeid i naturfag
(Bachelor thesis, 2019) -
Praktisk-estetisk tilnærming til læring
(Bachelor thesis, 2012-06-27)I denne oppgåva har eg sett på kva ein praktisk/ estetisk tilnærming til læring kan bety for den kunnskapen som vert utvikla i skulen. Bakgrunnen for dette er at eg har tatt ei praktisk/estetisk lærarutdanning og ville ... -
Praktisk-estetiske metoder i arbeidet med motivasjon i barneskolen
(Bachelor thesis, 2015-10-27)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan bruk av praktisk-estetiske metoder kan bidra i arbeidet med motivasjon i barneskolen. Ideen til oppgaven kom under et inspirerende foredrag ved jubileumskonferansen på HSH høsten ... -
Praktisk-estetiske metoder i arbeidet med motivasjon i teorifag: Et flerfaglig samarbeid
(Bachelor thesis, 2016)Målet med denne oppgaven var å undersøke hvordan bruken av praktisk-estetiske metoder kan bidra til motivasjon i arbeid med teorifag, gjennom følgende problemstilling: Hvordan kan et flerfaglig samarbeid ved bruk av ... -
Praktiske og estetiske fag og lærerutdanning: En utredning fra en arbeidsgruppe nedsatt av Kunnskapsdepartementet høsten 2010, i samarbeid med høgskolene i Nesna, Telemark og Stord/Haugesund
(HSH-rapport;2011/1, Research report, 2011-01-19)Utredningen «Praktiske og estetiske fag og lærerutdanning» ble utarbeidet høsten 2010. Bakgrunnen for utredningen er et direkte resultat av et oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Utredningen er utarbeidet av en arbeidsgruppe ...