Praktisering av vurdering i kroppsøving etter den nye læreplanen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3026493Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det ble nylig innført ny læreplan inn i skolen og læreplanen er en viktig kunnskapsressurs for lærere i vurderingsarbeidet og i undervisningen. Kroppsøving er et fag der synet på vurdering har endret seg fra læreplan til læreplan og det er et diskutert tema i kroppsøving. Læreplanen legger opp til en endring i kroppsøving og det å være klar over hva disse endringene har å si og hvordan de påvirker kroppsøvingsfaget er essensielt å vite som en kroppsøvingslærer. Læreplanen skal vektlegge ulike bevegelsesaktiviteter, lek og øving i større grad, faget skal bli et mindre idrettsfag, elevene skal oppleve et mer variert fag og skal utforske egen identitet og selvbilde (Utdanningsdirektoratet, 2019). Elevene skal ha en aktiv medvirkning, læreplanen legger vekt på at elevene skal reflektere over egen utvikling og elevenes innsats er mer integrert i kompetansemålene i læreplanen (Utdanningsdirektoratet, 2019). Hvordan en kroppsøvingslærer oppfatter læreplanen og gjennomfører læreplanen på et undervisningsnivå er noe som interesserer meg og er viktig for å få et syn på hvordan kroppsøvingslærere jobber med vurdering i kroppsøving. Dette medvirket til følgende problemstilling: hvordan praktiserer en kroppsøvingslærer på ungdomsskolen vurdering i kroppsøving etter den nye læreplanen. I oppgaven ble det brukt en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming, med denne tilnærmingen ønsket jeg å få en forståelse og et dypere meningsinnhold om den subjektive opplevelsen til informanten om fenomenet vurdering i kroppsøving. Studiens metode ble det brukt en kvalitativ metode med observasjon som hovedmetode og intervju som en sekundærmetode. Studiens utvalg besto av en kroppsøvingslærer på en ungdomsskole og i analysen ble lærerens praktisering av vurdering i kroppsøvingsundervisning og lærerens oppfattelse av sin egen vurderingspraksis og læreplanen, utgangspunktet for narrativer å drøfte ut i fra. Studien viser hvordan læreren bruker ulike vurderingsverktøy og ulike type undervisninger som bygger på lærerens oppfattelse av læreplanen. Studien belyser hvordan læreren formidler sin oppfattelse av læreplanen til elevene og hvordan han jobber med vurdering i undervisningen.
Beskrivelse
Master kroppsøving
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)
16.05.2022