Praktiske og estetiske fag og lærerutdanning: En utredning fra en arbeidsgruppe nedsatt av Kunnskapsdepartementet høsten 2010, i samarbeid med høgskolene i Nesna, Telemark og Stord/Haugesund
Abstract
Utredningen «Praktiske og estetiske fag og lærerutdanning» ble utarbeidet
høsten 2010. Bakgrunnen for utredningen er et direkte resultat av et oppdrag
fra Kunnskapsdepartementet.
Utredningen er utarbeidet av en arbeidsgruppe bestående av Professor
Magne Espeland, Høgskolen Stord/Haugesund (leder), førsteamanuensis
Kari Carlsen, Høgskolen i Telemark, førsteamanuensis Tor-Helge Allern,
Høgskolen i Nesna og førstelektor Signe Kalsnes, Nasjonalt Råd for lærerutdanning.
Utredningen er organisert i to deler. Del 1 drøfter situasjonen for praktiske
og estetiske fag i lys av ny grunnskolelærerutdanning. Arbeidsgruppen
konkluderer med at de praktiske og estetiske fagene står i fare for å bli minimalisert
og i noen tilfeller utradert som del av integrert 4-årig grunnskolelærerutdanning.
Arbeidsgruppen foreslår en rekke omfattende tiltak for
å bøte på denne situasjonen, bl.a. forslag om etablering av forsøk med 5-årig
grunnskolelærerutdanning med vekt på praktiske og estetiske fag.
I utredningens del 2 drøftes praktiske og estetiske fag i et videre perspektiv,
bl.a. i forhold til utfordringer når det gjelder skolens behov for kompetanse,
studentrekruttering, opprettholdelse av fagmiljø, etter- og videreutdanningsvirksomhet,
og fagenes rolle og potensiale som metodefag.
I siste del av utredningens del 2 drøftes praktiske og estetiske fag ut fra et
helhetlig perspektiv som omfatter hele oppveksts- og opplæringsektoren fra
barnehage til lærerutdanning og statlige kulturprogram. Gjennom hele
utredningen gis det konstruktive innspill til tiltak som kan styrke dette feltet
gjennom den pedagogiske og faglige virksomheten disse fagområdene representerer.