Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1795-1814 av 4096
-
Identity awareness through an art practice: Expanding the definition of a self-portrait
(Master thesis, 2018)“Wonder is the unwilled willingness to meet what is utterly strange in what is most familiar” “To wonder is to step back and let things speak to us, a radical passive receptivity to let the things of the world present ... -
Ideological processes and discursive tensions in Norwegian music teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article investigates local curricular plans and job advertisements of institutions offering music in generalist teacher education (GTE) in Norway. The aim is to identify the values and ideologies represented locally ... -
Ideology, selective tradition, and naturalization in the music teacher education curriculum
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article engages with critical discourse analysis to explore how ideological values are represented in the national guidelines for generalist music teacher education in Norway. These curriculum documents are understood ... -
Idrett i solkorsets tegn – En undersøkelse av Nasjonal Samlings syn på idretten
(Master thesis, 2021)25. september 1940 avsatte den tyske okkupasjonsmakten alle norske politiske partier, med unntak av Nasjonal Samling som skulle styre på okkupasjonsmaktens premisser. Nyordningen innebar at samfunnet skulle nazifiseres og ... -
Idrett og inkludering blant barn og unge
(Bachelor thesis, 2019) -
Idrettsskole for ungdom – en inngang til utvikling av ungdommers interesse for fysisk aktivitet?
(Bachelor thesis, 2015)Formålet med denne studien har vært å belyse fenomenet Idrettsskole for ungdom, et allsidig aktivitetstilbud for ungdom i aldersgruppen 13-19 år. Da man ser et behov for breddeidrettstilbud i en ellers prestasjonspreget ... -
If you want to teach a child that fire burns, let the child touch the fire
(Bachelor thesis, 2014)Eg har vert i Zambia gjennom fordjupningsemnet Global Knowledge, og gjennom dette emnet har eg vert i praksis i ein SOS barnehage i fire veker. Tidleg i praksisperioden min observerte eg læringsstilar som eg som norsk ... -
“Ikke gråt mamma, vi sees i Nangijala!”
(Bachelor thesis, 2019) -
”Ikke lett å være svaksynt” : skoletrivsel hos elever som er svaksynte sammenlignet med andre elever i videregående skole
(Master thesis, 2010)Trivsel har i en årrekke stått sentralt i undersøkelser som generelt er rettet mot elever i videregående skole. Elever som er svaksynte i videregående skole er en uensartet og lavfrekvent gruppe. Lite forskning er knyttet ... -
Ikke tenk, bare gjør det! - Et autoetnografisk bidrag til kunnskap om å klatre
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er klatring, en aktivitet som i de siste årene har fått økt oppmerksomhet både i Norge og internasjonalt. Dette ses blant annet gjennom utbygging av stadig flere klatresentre og mer interesse ... -
IKT i et fagdidaktisk perspektiv: Fagdidaktisk bruk av IKT i norskfaget, og tegn på profesjonsfaglig digital kompetanse. En kasusstudie med et hermeneutisk fortegn og en fenomenologisk tilnærming.
(Master thesis, 2017)Fagdidaktisk bruk av og med IKT i norskfaget har vært gjenstand for lite forskningsmessig fokus. I denne studien stilte jeg derfor følgende spørsmål i problemstillingen: Hvordan kan IKT brukes fagdidaktisk i norskundervisningen, ... -
IKT i skolen – når profesjonalitet og teknologi møtes : en kvalitativ studie av hvordan lærere på 1. – 4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen
(Bachelor thesis, 2015)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan lærere på 1. -4. trinn forstår sin rolle i forhold til bruk av IKT i småskolen. Jeg har presentert teori knyttet til lærerens rolleforståelse og bruk av digitale verktøy. I studien ... -
IKT i skolen: Ekspertkompetansens vilkår
(Master thesis, 2013-07-01)I dag er teknologien en sentral «aktør» innenfor de fleste områder i samfunnet. Det er derfor ikke overraskende at pedagogisk bruk av IKT i skolen er et satsingsområde for sentrale myndigheter, siden flere mener at slik ... -
IKT og digitale verktøy i musikklærerutdanningene i Norge
(Master thesis, 2012-07-02)Avhandlingen er basert på en kvantitativ undersøkelse om bruken av IKT og digitale verktøy i musikklærerutdanningene i Norge. Bakgrunnen for valg av forskningsområdet var egne erfaringer som st ... -
IKT og en døgnåpen skole
(Master thesis, 2006)Avhandlingens overordnede mål har vært å undersøke hvordan skole- hjem samarbeidet ved bruk av IKT tolkes og opprettholdes i praksis. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2006 der det ble tatt utgangspunkt i 4 ulike klasser, ... -
IKT som verkemiddel for innovasjon og kvalitetsutvikling i norsk utdanning : Korleis er skulen som organisasjon og leiinga spesielt budd på ei slik utfordring frå departementet?
(Master thesis, 2005)Departementet sine forventningar og planar i høve til korleis teknologi skal kunne nyttast til å endre pedagogisk praksis er eit utgangspunkt for denne undersøkinga. Eit hovudmål er at IKT skal vera eit integrert verkemiddel ... -
IKT- Individ, kontekst og teknologi
(Master thesis, 2005) -
ILSA in Arts Education: The Effect of Drama on Competences
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This chapter discusses the role of aesthetic education with a focus on educational drama and theatre. It investigates the lack of international large-scale assessment (ILSA) studies in the field of aesthetic education and ... -
Im/migrant parents’ voices as enabling professional learning communities in early childhood education and care
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The existing body of knowledge on the global experiences of im/migrant parents within early childhood education and care (ECEC) settings reveals a broad spectrum of concerns, which encompass various aspects of institutional ... -
"Imagine if... stepping into someone's shoes" as a research method
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker og diskuterer hvordan fiksjonsrammer kan anvendes som metode i forskning innen dramafeltet, og hvordan denne tilnærmingen bidrar til at forskerne forstår de situerte øyeblikkene som undersøkes. ...