Idrettsskole for ungdom – en inngang til utvikling av ungdommers interesse for fysisk aktivitet?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2374218Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å belyse fenomenet Idrettsskole for ungdom, et allsidig aktivitetstilbud for ungdom i aldersgruppen 13-19 år. Da man ser et behov for breddeidrettstilbud i en ellers prestasjonspreget idrettshverdag, vil konseptet svare godt til NIFs visjon om «Idrettsglede for alle» (NIF, 2015a). Dessuten har det vært et ønske å få idrettsskoletilbudet på dagsorden slik at flere ungdommer kan få glede av tilbudet. For å få en dypere innsikt i fenomenet, har vi valgt å gjennomføre fire kvalitative forskningsintervjuer. Et med en representant fra NIF, samt tre med trenere for idrettsskoler i ulike idrettslag.
Utgangspunktet var å innhente kunnskap om sentrale aspekter ved ungdommers deltakelse i organisert idrett, basert på informantenes erfaringer, samt eksisterende kunnskap på forskningsfeltet. I den sammenhengen har vi sett på ungdommers interesser og motivasjon for å drive lavterskelaktivitet i praksisfellesskap med andre, hvor inkludering og tilhørighet står sentralt. Frafallets konsekvenser i et samfunns- og helseperspektiv, vil også være vesentlig for oppgaven.
Sentrale funn er at Idrettsskole for ungdom svarer til behovet NIF ser for et tilbud som fremmer mestring og allsidighet. Vi har sett at de som har implementert idrettsskolen i sine idrettslag har kvalitet og god oppslutning blant ungdom. Egenarten ved konseptet er et mestringsorientert lavterskeltilbud, en kvalitet som er med på å inkludere ungdommer med ulike forutsetninger i et aktivt praksisfellesskap. Vi har sett utfordringer med oppstart og opprettholdelse av tilbudet i andre idrettslag. Det ser ut til at konseptet er avhengig av ildsjeler i oppstart, og at særforbundene bør komme tydeligere frem i en videre implementeringsprosess.
Beskrivelse
Idrett og Kroppsøving
ID3-323
Desember 2015