Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1322-1341 av 4095
-
Friluftsliv – en arena for relasjonsbygging?
(Bachelor thesis, 2013) -
Friluftsliv – en læringsarena for utvikling av sosial kompetanse?
(Master thesis, 2022)Skolen er en arena som legger til rette for at elever opplever norsk natur og friluftslivs mange læringsaktiviteter. Forskning viser at det mangler kunnskap om elevenes tanker og meninger om friluftsliv i skolen. Flere ... -
Friluftslivsinteresserte studenters oppfattelse av Miljøvettreglene
(Bachelor thesis, 2019) -
Friluftslivsstudenter, miljøbevissthet og utstyrsforbruk – En sammenheng? Hvilke holdninger har norske friluftslivsstudenter til sitt utstyrsforbruk, sett i et miljøbevisst perspektiv?
(Bachelor thesis, 2013)Formålet med denne bacheloroppgaven har vært å finne ut om friluftslivsstudenter har miljøbevisste holdninger til sitt utstyrsforbruk. Vi har brukt kvalitativ metode i form av fokusgruppeintervju. Det ble gjennomført to ... -
Friluftslivsundervisning på leirskole og det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Forskningen på leirskole er minimal, til tross for at mange elever har erfaring med det i løpet av grunnskolen. I de senere årene har det blitt mer oppmerksomhet rundt bærekraftig utvikling, som også har fått solid plass ... -
Friske øyne - svekket syn. Å kartlegge synsforstyrrelser av nevrologisk årsak
(Report, 2014)Hensikten med dette heftet er å øke øyelegers oppmerksomhet på synsvansker ved nevrologiske tilstander siden disse rammer en stor pasientgruppe. Store deler av hjernen mottar, behandler og koordinerer synsinformasjonen. I ... -
Frisklivssentralers effekt på fysisk aktivitet og sosial omgang
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Frisklivssentraler (FLS) er en kommunal helsetjeneste som tilbyr veiledning og oppfølging av personer med behov for livsstilsendring. Sosial omgang er en del av menneskets primære behov, og vil være en essensiell ... -
Fritt fram eller faglig enighet? Hvordan kan vurderingskriterier hjelpe elevene å skape sammensatte tekster med bruk av digitale verktøy?
(Master thesis, 2013-04-10)Dagens kommunikasjonsformer endrer seg i takt med utviklingen av digitale verktøy. Disse verktøyene har gjort det enklere å skape tekster som tar i bruk sammensatte uttrykk. Utviklingen av sosiale medier på internett, web ... -
From cars to bikes - the effect of an intervention providing access to different bike types: A randomized controlled trial
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Introduction We aimed to investigate whether providing parents with children in kindergarten with access to different bicycle types could influence (i) travel behavior and cycling amount, and (ii) intrinsic motivation for ... -
From digital competence to Professional Digital Competence: Student teachers’ experiences of and reflections on how teacher education prepares them for working life
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The authors of this article have collaborated as part of a steering group for Norwegian state-funded research and development project designed to enhance the professional digital competence (PDC) of both teacher educators, ... -
From Environmental Activism to Environmental Education A historical overview, evaluations and a suggestion for a path forward for the religious institutions as partners for a global green shift
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this article, the author shows how all the major world religions have engaged in climate and environmental activism by developing theology and practical projects for more than fifty years. Using metadata from the European ... -
From ideal to realities
(Master thesis, 2015-05)This study investigates how the Tanzanian geography syllabus is implemented and used in a secondary school. In order to understand how much of the syllabus is recognizable in the actual teacher’s practice, John I. Goodlad’s ... -
From individual to lifelong environmental processes: reframing health in physical education with the sustainable development goals
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Agenda 2030 and the Sustainable Development Goals are based on a vision of how we can manage sustainable development issues in our society and environment. The purpose of this paper is to shed light on what it might mean ... -
From the Present towards Hope for the Future
(Chapter, 2021)The title of this volume is Applying Critical Mathematics Education. Initially, we thought of applying as “putting into action.” We considered the notion of action and its connectedness to hope for the future. If there is ... -
Fromme freistingar
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 6., Rapport, 2007-05-10) -
Frukt og grønt i mat og helsefaget. En casestudie
(Master thesis, 2016-06-18)Bakgrunn og hensikt: Studier viser at barn og unge har et for lavt inntak av frukt og grønt i forhold til hva som er anbefalt. Skolen er en arena hvor en kan nå mange med kunnskap om hvorfor en bør spise mer frukt og ... -
Fundamental Movement Skills and Their Assessment in Primary Schools from the Perspective of Teachers
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Evidence suggests that children struggle to acquire age-appropriate fundamental movement skills (FMS), despite their importance for facilitating physical activity. This has led to calls for routine school-based screening ... -
Funding classical music: A comparison of Norwegian public policy and practitioner perspectives
(Doctoral thesis, 2020)This thesis examines ways in which public funding of the classical music sector is legitimised by the Norwegian public sector and by classical music practitioners working in Norway. The thesis examines public policy documents ... -
Fysisk aktiv læring for elever med ADHD
(Master thesis, 2022)I skolen er det mange barn som har ADHD-diagnosen og har utfordringer knyttet til den. En undervisningsform som man håper kan gjøre skolehverdagen bedre for disse barna og øke mulighetene for læring er fysisk aktiv ...