Friluftslivsundervisning på leirskole og det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3092956Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Forskningen på leirskole er minimal, til tross for at mange elever har erfaring med det i løpet av grunnskolen. I de senere årene har det blitt mer oppmerksomhet rundt bærekraftig utvikling, som også har fått solid plass i læreplanen for skolen gjennom det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017b). Friluftslivsundervisning har stått sentralt i leirskolenes virke og er ofte nevnt i sammenheng med bærekraftig utvikling. Gjennom friluftslivsundervisning kan elever blant annet lære om hvordan man skal bevare biologisk mangfold og redusere miljøpåvirkning. I dette prosjektet har jeg fulgt tre leirskolelærere i en leirskoleuke for å få innsikt i deres friluftslivsundervisning i lys av bærekraftig utvikling som temaet. Oppgavens problemstilling lyder som følger:
Hvordan gjennomfører leirskolelærere friluftslivsundervisning sett i lys av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling?
For å besvare denne problemstillingen gjennomførte jeg observasjoner på tre ulike leirskoler og intervjuet en leirskolelærer på hver skole. Gjennom studien identifiserte jeg fem kategorier som var tydelige i friluftslivsundervisningen. Disse kategoriene danner grunnlaget for å forklare og drøfte hvordan leirskolelærerne gjennomførte undervisning som kunne knyttes til bærekraftforståelser. Ved å bruke NatCul-matrisen og Pierre Bourdieus begreper undersøkte jeg hvilke syn på naturen som var fremtredende i leirskolelærerens undervisning. Disse synene bidro til å forstå undervisningens tilknytning til bærekraftig utdanning. Videre analyserte jeg fram fire kategorier som var sentrale i leirskolelærerens etablerte praksis for å forstå bakgrunnen for natursynet som viste seg i friluftslivsundervisningen.
Gjennom denne studien håper jeg å bidra til økt kunnskap om friluftslivsundervisning på leirskole og hvordan det kan knyttes til det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Ved å utforske ulike natursyn og analysere leirskolelærerens praksis, gir studien innsikt i sammenhenger med bærekraftig utvikling og de faktorer som påvirker undervisningen. Dette kan være nyttig for å videreutvikle leirskoleundervisningen og legge til rette for en bærekraftsutdanning i fremtiden.
Beskrivelse
Master i idrettsvitenskap (MIDR506)
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for idrett, kosthold og naturfag
2023