Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1125-1144 av 4096
-
Exploring students’ metacognition in relation to an integral-area evaluation task
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Several studies have been conducted to explore students’ understanding of the integral-area relationships, however, only a few focused on students’ metacognition in relation to this topic. In this study, students’ metacognitive ... -
Exploring the Dark Matter of Björk’s Biophilia Universe. A Study of the Biophilia Educational Project Based on Grounded Theory Methodology
(Master thesis, 2016-05-18)This Master thesis offers a close examination of the Biophilia Educational Project: a multimodal, inter-institutional education programme conceived by Icelandic avantgarde/ alternative rock music artist Björk, that aims ... -
Exploring the importance of diversified physical activities in early childhood for later motor competence and physical activity level: a seven-year longitudinal study
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background Research indicates that childhood motor competence (MC) can predict physical activity (PA) levels later in life and it has been argued that frequently engaging in a wide diversity of physical activities will ... -
Exploring the Taken-for-Granted Advantage of Outdoor Play in Norwegian Early Childhood Education
(Chapter; Peer reviewed, 2021)It is claimed that nature is given temporal and cultural dimensions in Norway, in a transgression of the distinction between nature and culture. The overall emphasis on nature in the Nordic countries may represent an ... -
Explosive Resistance Training Using Elastic Bands in Young Female Team Handball Players
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The aim of the study was to examine the effects of full-body elastic resistance band training in young female team handball players. 12 players (16.5±0.7 years, 166±5.0 cm, 65.9±8.8 kg) completed an 11-week control period ... -
Extensive reading in primary school EFL
(Peer reviewed; Journal article, 2018)Reading in the English subject both in primary and secondary school often involves studying course book texts in detail. Therefore, pupils are rarely exposed to longer texts which requires reading for meaning, and which ... -
Én for alle – alle for én
(Bachelor thesis, 2020) -
Factors associated with hypothermia in Post operative patients in Zambia as compared to Norway
(Student paper, others, 2013)The purpose of this write up is to discuss factors associated with post operative hypothermia because of its life threatening complications as mentioned above in order to improve the quality and care of postoperative ... -
Fagdidaktisk tilnærming og kroppsøvingselevar si involvering i longnet volleyballundervisning
(Master thesis, 2019)Føremålet med den masterstudien er å undersøke i kva grad det er forskjellar i elev-involvering ved bruk av undervisningsmetodane økologisk oppgåveanalyse og tradisjonell undervisningsmetode i volleyballundervisning ved ... -
Fagdidaktiske overveielser i matematikk-undervisningen: Aktiviteter med digitale verktøy
(Master thesis, 2010)Bakgrunnen for studien er Skolefagsundersøkelsen 2009, der bruk av digitale verktøy har blitt kartlagt både som hjelpemiddel i planlegging og til gjennomføring av undervisning. Skolefagsundersøkelsen 2009 beskriver læreres ... -
Fagfornyelsen: Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i faglærerutdanningen – Et komplekst begrep i et kroppsøvingsfaglig perspektiv
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven er det forsket på lærerutdannere i kroppsøving og idrettsfag sin forståelse av begrepet bærekraftig utvikling, og lærerutdannernes forståelse av hvordan innføringen av dette tverrfaglige temaet påvirker ... -
«Fagfornyelsens satsing på bærekraftig utvikling i kunst og håndverksfaget»
(Bachelor thesis, 2019) -
Faglege samtalar i matematikk
(Bachelor thesis, 2019) -
Faglig inkludering i norskfaget gjennom bruk av digitale læremidler og digitale ressurser for læring
(Master thesis, 2021)Inkludering er viktig i skolen. I en stadig mer digitalisert skolehverdag for ungdomsskoleelever ble denne problemstillingen utarbeidet: Hvordan legger norsklærere på ungdomstrinnet til rette for at elever skal bli inkludert ... -
Faglig mobilbruk i videregående skole
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven ser på hvordan elever i videregående skole bruker mobiltelefonen sin faglig. Utviklingen av mobil teknologi, og utbredelsen av mobiltelefoner har satt sitt preg på norsk skolehverdag. De fleste elever ... -
«Fagrelevans og sentrale verdiar» i kroppsøvingsfaget i LK20 – ei spørjeundersøking av 10.-klasseelevar
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Kunnskapsløftet 2020 (LK20) er nyleg implementert i skulen, og har så vidt vorte nytta av lærarar i praksis endå. Dette skapar ei interesse for å undersøkja kva LK20 har endra på med tanke på førre læreplan, og ... -
Fagtradisjoner på lag mot dannelse
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Tittel: Fagtradisjoner på lag mot dannelse Problemstilling: ”Hvordan spiller de ulike fagtradisjonene i kunst og håndverksfaget på lag for å ivareta LK06 – generell del og målet med å danne eleven?” Bakgrunnen for denne ... -
Fair play i kroppsøving - styringsreiskap eller danning?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Fair play er ifølgje læreplan i kroppsøving ein kompetanse elevane skal praktisere og utvikle gjennom heile opplæringsløpet. Både i skulens styringsdokument og i teori trer fair play fram med ein klar danningsfunksjon. ... -
Faktorar som påverkar scoring i innebandy
(Bachelor thesis, 2020) -
Faktorer for økt tilgjengelighet av fisk og sjømat i ungdomsskolen
(Master thesis, 2018-05-15)Hensikt og problemstilling: Studier viser at barn unge har et for lavt inntak av fisk- og sjømat sammenlignet med myndighetenes anbefalinger. Med bakgrunn i at grunnlaget for god helse og helsevaner legges tidlig og ...