Fagtradisjoner på lag mot dannelse
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2358157Utgivelsesdato
2015-10-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tittel:
Fagtradisjoner på lag mot dannelse
Problemstilling:
”Hvordan spiller de ulike fagtradisjonene i kunst og håndverksfaget på lag for å ivareta LK06 – generell del og målet med å danne eleven?”
Bakgrunnen for denne problemstillingen er ideen om at ulike fagtradisjoner i kunst og håndverk supplerer hverandre, samt bidrar til dannelse. En viktig bidragsyter til oppgaven er Karen Brænne med doktorgradsavhandlingen Mellom ord og Handling, i tillegg til Kjetil Sømoe som har utført Skolefagsundersøkelsen 2009 og Skolefagsundersøkelsen 2011 ved Høgskulen Stord/Haugesund, og skrevet artikkelen Kunst og håndverk – fag eller tverrfaglig felt?. Brænne presenterer i sin doktorgrad fire faglige perspektiver i kunst og håndverk, mens Sømoe har sammensluttet Brænne sine fire perspektiv til tre perspektiver. Sømoe sine tre perspektiv, ”Materialkunnskap-, håndverksferdighet- og nytteperspektiv”, ”Kunstpedagogiske perspektiv” og ”Kritiske perspektiver på samtidens visuelle kultur” er utgangspunkt for drøftingen. Læreplanverket for kunnskapsløftet – generell del og Læreplan i kunst og håndverk er også teori som ligger til grunn i denne oppgaven.
For å innhente empirisk data til oppgaven er det blitt brukt strukturert intervju. Intervju som er en kvalitativ metode, er benyttet fordi den er fleksibel og kan få frem ulike nyanser i datainnsamlingen. Forskningen er utført med fokus på ungdomsskolen. Det ble foretatt intervju med tre kunst og håndverkslærere, hvor alle har minimum 60 studiepoeng i faget. Resultatene viste tydelig at alle tre intervjuobjektene benytter seg av alle fagtradisjonene faget inneholder i undervisningen, og dette er i tråd med Sømoe sine tidligere undersøkelser. Oppgaven konkluderer med at lærerne benytter seg av alle fagtradisjonene, og at dette er med på å ivareta LK06 – generell del og kompetansemålene i kunst og håndverk. Når målene for skolen og kunst og håndverksfaget blir ivaretatt, fremmer dette til læring og fører til dannelse.