Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1045-1064 av 4095
-
Er lærerne forberedt på fremtiden? Læreres holdninger og tanker om egne forutsetninger til å undervise i programmering
(Master thesis, 2023)I skoleåret 2020/2021 ble Kunnskapsløftet 2020 implementert i norske grunnskoler. Blant endringene i læreplanen ble programmering og algoritmisk tenking innført i matematikkfaget, noe som er nytt og ukjent for mange lærere. ... -
Er motorisk ”encoding” til hjelp for minnet, er det forskjell på barn med motoriske vansker og de som er motorisk sterke, og er det sammenheng mellom motoriske vansker og lavere skoleprestasjoner/kognitiv funksjon?
(Bachelor thesis, 2008)Dette prosjektet bygger på studier av Göran Söderlund, Sverker Sikström og Jan Morten Loftesnes. Det vi er ute etter å undersøke er om motorisk ”encoding”, det å gjøre noe motorisk, er til støtte for minnet, og om det ... -
Er Multi Smart Øving effektivt? – En sammenlignende studie av et adaptivt læringssystem og tradisjonell undervisning
(Master thesis, 2019)Denne studien undersøker effekten av et digitalt læremiddel i matematikk, sammenlignet med tradisjonell undervisning. Deltagerne var sjetteklassinger, fordelt på åtte klasser på tre ulike skoler (N=176). Intervensjon ble ... -
Er omvendt undervisning effektivt? En sammenlignende studie på 9. trinn av omvendt undervisning og tradisjonell undervisning i elevers matematikkunnskap
(Master thesis, 2021)Matematikk-kunnskapene til norske elever har fått mye oppmerksomhet de siste årene på grunn av resultatene i TIMSS og PISA. Flere studier viser til at omvendt undervisning gir økt læringsutbytte i matematikk. I denne studien ... -
Er toåringer venner?
(Bachelor thesis, 2017) -
«De er veldig ulike oss» En studie av barn og ungdommers oppfatninger av seg selv og «de andre»
(Master thesis, 2016-05-18)Barn og ungdom lever i en verden som er mer globalisert enn noen gang, og dette fører til flere flerkulturelle møtepunkter enn tidligere. Dette øker behovet for kunnskap om elevers forståelse av seg selv og av andre mennesker ... -
Erfaringar med den problembaserte læringsmodellen i lærarutdanninga
(HSF Rapport, Book, 2007)Temaet er problembasert læring (PBL) slik forfattarane har brukt læringsmodellen i lærarutdanningane ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Arbeidsmodellen vert beskriven gjennom vår arbeidsmåte og dei erfaringane vi har ... -
Erfaringer med innhold og arbeidsformer i faget Medium og kommunikasjon : noen kunnskapsteoretiske konsekvenser omkring digital kompetanse
(Master thesis, 2008)Formålet med denne studien har vært å undersøke sammenhenger mellom arbeidsformen, innhold og kunnskapsteori i faget Medium og kommunikasjon. Følgende problemformuleringer er reist i oppgaven: Hvilke komponenter ved ... -
Erfaringer ved bruk av VR-simulering i et skolemiljø
(Master thesis, 2020)I lang tid har det vært lite problematisk for lærere i skolen å velge hvilke læringsverktøy man skal benytte i undervisningen. Typiske tradisjonelle læringsverktøy har vært tavle og notatblokk, mens elevene har brukt ... -
Escape room i matematikkundervisninga i begynnaropplæringa
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne masteroppgåva har vore å søka innsikt i escape room som undervisningsmetode i matematikk på begynnaropplæringa. For å undersøkja problemområdet har eg formulert to forskingsspørsmål som eg har analysert ... -
Estetikk og etisk danning i ungdomslitteratur: En litterær analyse av Ser du dette? og Aleksander den store.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan kan estetiske elementer i ungdomsromanene Ser du dette? og Aleksander den store gi muligheter for etisk danning?» Boken Ser du dette? er skrevet av Sigrid ... -
«Estetiske dimensjoner i barnehagens innerom»
(Bachelor thesis, 2019) -
Estimering av maksimalt oksygenopptak ved bruk av en submaksimal, modifisert Balke protokoll hos individ med høy risiko for, eller etablerte, livsstilsrelaterte, kroniske sykdommer
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Fysisk inaktivitet er en modifiserbar risikofaktor for en rekke livsstilssykdommer og tidlig død. Frisklivssentraler i Norge gir på bakgrunn av dette fysisk aktivitet og trening på resept gjennom en 12-ukers ... -
Et (u)synlig mangfold i norsk barnelitteratur: En studie av et utvalg norske barnebøker og deres representasjon av karakterer med etnisk minoritetsbakgrunn
(Master thesis, 2021)Gjennom livet går man gjennom kontinuerlige identitetsprosesser hvor vi i møte med verdier, tanker og mennesker, prøver å identifisere hvem vi er i oss selv, og som medlemmer av ulike grupper i samfunnet. Litteraturen kan ... -
Et annet perspektiv på kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
(Bachelor thesis, 2019) -
Et bedre samarbeid mellom barnehage og barnevern
(Bachelor thesis, 2020) -
Et bærekraftig bibliotek?
(Master thesis, 2021)Denne studien har undersøkt fire norsklærere på barneskolen sine vurderinger av nettsiden som Bærekraftsbiblioteket er presentert og gjort rede for, og av undervisningsopplegget Bærekraftsbiblioteket i praksis. Til tross ... -
Et dypdykk i ungdoms formelle og uformelle digitale kompetanse : kan skolen fungere som brobygger?
(Master thesis, 2008)Gjeldene styringsdokument, blant annet Kunnskapsløftet, stiller krav om at IKT skal integreres i læringsarbeidet i alle fag og på alle nivå i skoleverket. Skolepolitiske vedtak kan gi inntrykk av at IKT kan løse de fleste ... -
Et elevperspektiv på ADHD i musikkundervisningen: en kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Til tross for forskning som indikerer at deltakelse i vedvarende musikkundervisning kan være gunstig for å forebygge mange av de risikofaktorene tilknyttet ADHD, ser tematikken ut til å være underrepresentert i pedagogisk ...