Er motorisk ”encoding” til hjelp for minnet, er det forskjell på barn med motoriske vansker og de som er motorisk sterke, og er det sammenheng mellom motoriske vansker og lavere skoleprestasjoner/kognitiv funksjon?
Abstract
Dette prosjektet bygger på studier av Göran Söderlund, Sverker Sikström og Jan Morten
Loftesnes. Det vi er ute etter å undersøke er om motorisk ”encoding”, det å gjøre noe
motorisk, er til støtte for minnet, og om det er forskjell på barn som har motoriske vansker og
de som er motorisk sterke. I tillegg vil vi se på om det er sammenheng mellom motorisk
kompetanse og skoleprestasjon/kognitiv funksjon.
Studier viser at det er en sammenheng mellom motorikk, kognitiv funksjon og persepsjon.
Barn med motoriske vansker, for eksempel DCD (Developmental Coordination Disorder), har
ofte andre problemer, som kan føre til lavere skoleprestasjoner/kognitiv funksjon.
Undersøkelser vise at disse barna kan ha hjelp av motorisk ”encoding” for å prestere bedre på
kognitive oppgaver.
I prosjektet vårt har vi brukt fem tester som er med på å kartlegge elever i 7. klasse ved Kvåle
ungdomsskole sin motoriske kompetanse (Movement ABC) og kognitive funksjon
(Raventest, Siffertest, SPT (”Subject Performed Task”)/VT (”Verbal Task”) og
Lærervurdering). Ved å studere og se sammenhenger mellom resultatene, vil vi finne ut om
motorisk ”encoding” har noen effekt på minnet, og om motoriske vansker henger sammen
med nedsatt skoleprestasjon/kognitiv funksjon.
Resultatene våre viser at alle gruppene av elever, uavhengig motorisk kompetanse, presterer
bedre ved motorisk ”encoding”. Sammenhengen mellom motorisk kompetanse og
skoleprestasjoner/kognitiv funksjon er imidlertid ikke god i den gruppen vi har testet.