Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 3115-3134 of 4102
-
Refleksjonsbaserte lærarmapper som reiskap for utvikling av vurderingskompetanse (RLM): Rapport for prosjektnr. NFR: 182883
(HSH-rapport;2010/3, Research report, 2010)RLM-prosjektet er både eit skuleutviklingsprosjekt og eit forskingsprosjekt. Dei prosessorienterte måla har vore å utvikle gode metodar for kompetanseutvikling innanfor vurderingsfeltet i skulen, å bidra til utvikling ... -
Refleksjonsloggar i KRLE-faget. Ein studie av reflekterande skriving på niande steget
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen analyserer vi 60 refleksjonsloggtekstar skrivne av niandeklassingar i KRLE- faget som er vurderte som reflekterande av uavhengige lærarinformantar. Vi spør: Kva trekk ved desse 60 elevtekstane kan liggje ... -
Reflekterende skriving som kroppslig erfaring. Erfaringer fra kommunikasjonsundervisning.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The aim of the study was to explore how third year social educator students reflect in writing on challenging practice-based experiences of communication, and how they experience the writing process. Based on selected and ... -
De reflekterte og de tillitsfulle elevene. Et utvalg ungdomsskoleelever sin forståelse og praktisering av kildekritikk og falske nyheter
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg kritisk literacy sett fra perspektivene til et utvalg ungdomsskoleelever som blir kalt for de reflekterte og de tillitsfulle. Oppgaven har hovedsakelig fokus på deres forståelse av ... -
Reforming higher education through national curriculum regulations: the case of Norwegian kindergarten teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Reform in higher education is on the agenda worldwide, and there is increasing political interest in the content of study programmes. This article looks at the policy process leading to the new national curriculum regulation ... -
Reframing physically active learning as movement-centred pedagogy: a European priority action framework
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background Physically active learning (PAL) has emerged as a promising way of eliciting health and education-based outcomes for pupils. Concurrently, research suggests large variability in how PAL is perceived, operationalized, ... -
Regelledelse på barnetrinnet: Hvor opptatte er lærere på barnetrinnet av regelledelse?
(Bachelor thesis, 2016) -
Registrering og håndtering av uønsket atferd hos barn og unge i Bergen ca. 1900 – 1936
(Master thesis, 2017-02-14)Temaet for denne oppgaven har vært å undersøke hva som ble sett på som uønsket atferd blant barn og unge i perioden 1900 til 1936, hvordan denne type atferd ble håndtert og hvilke konsekvenser det fikk for dem det gjaldt. ... -
Regneark som hovedverktøy i matematikkundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven har hatt fokus på å vise hvordan man kan bruke IKT-redskapet regneark, som hovedverktøy i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet. Studier viser at den digitale utviklingen i matematikkfaget går tregt, ... -
Rehabilitering gjennom fengselsundervisning? - Et søkelys på utdanningens effekt og importmodellens hensikt
(Master thesis, 2021)Ifølge styringsdokumenter er norske fengslers viktigste oppgaver å gjennomføre straff og legge til rette for rehabilitering. Rehabilitering i fengsel handler hovedsakelig om å ruste innsatte med ulike kunnskaper og ferdigheter ... -
Reimagining “Collaborative Exploration”—A Signature Pedagogy for Sustainability in Early Childhood Education and Care
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The purpose of this article is to identify the components and features of a signature pedagogy for sustainability in early childhood education and care to respond to the call for tradition and innovation in early childhood ... -
Rektors rolle som leder av lærernes kollektive kompetanseutvikling
(Master thesis, 2021)Fysisk aktiv læring (FAL) er en undervisningsmetode som i de senere årene har fått økt oppmerksomhet i skolen. FAL innebærer at elevene er fysisk aktive i læringsprosessen ved å integrere og kombinere fysisk aktivitet med ... -
Rektorutdanning for en ny rektorrolle?
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Artikkelens formål er å skape økt innsikt i hvordan de forandringer vi ser i statlige styringsdokumenter og fagmiljøers emneplaner for den norske Rektor-utdanningen, uttrykker endringer i hvilke kunnskapsformer som vektlegges. ... -
Rektorutdanning for en ny rektorrolle?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelens formål er å skape økt innsikt i hvordan de forandringer vi ser i statlige styringsdokumenter og fagmiljøers emneplaner for den norske Rektorutdanningen, uttrykker endringer i hvilke kunnskapsformer som vektlegges. ... -
Relasjoner mellom norsk ungdom, matmønster og overvekt etter 2010
(Bachelor thesis, 2021) -
Relasjonsarbeid for å fremje integrering av fleirspråklege elevar
(Bachelor thesis, 2018) -
Relasjonsbygging i skulen
(Bachelor thesis, 2016)