Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 930-949 of 4181
-
Elevers valideringer i arbeid med matematisk modellering
(Master thesis, 2021)Matematisk modellering er fremtredende i den nye læreplanen. Til tross for en del forskning på feltet som omhandler matematisk modellering, mangler det forskning rettet mot validering i arbeid med matematisk modellering. ... -
Elevmedvirkning i kroppsøving - En kvalitativ studie av noen lærere- og elevers beskrivelser av elevmedvirkning i kroppsøving på ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har til hensikt å belyse hvordan noen elever i ungdomsskolen opplever elevmedvirkning og hvordan noen lærere i ungdomsskolen praktiserer elevmedvirkning. Dette gjøres gjennom ... -
Elevmedvirkning i vurderingsarbeidet i kroppsøving - En kvalitativ studie om noen ungdomsskoleelevers fortellinger om, og ønsker for, vurdering i kroppsøving.
(Master thesis, 2020)Vurdering skal være en integrert del av det daglige læringsarbeidet i skolen. I mange år har Utdanningsdirektoratet presisert at elever som deltar i vurderingsarbeidet blir mer bevisste på hvor de er i sin læring, hvor de ... -
Elevprodusert podkast som didaktisk verktøy i norsk muntlig: En singel case-studie om hvordan elevprodusert podkast ble brukt i undervisning, læring og vurdering i norsk muntlig på vg2 studiespesialiserende
(Master thesis, 2021)Denne single case-studien ser på hvordan podkasting bidro i undervisning, læring og vurdering av norsk muntlig for studiespesialiserende på vg2. Formålet med undersøkelsen er å diskutere alternative arbeidsmetoder i ... -
Elevstyrt læring i Montessoriskulen
(Bachelor thesis, 2017)Denne oppgåva er skriven med bakgrunn i ei kvalitativ undersøking av tema montessoripedagogikk, og det arbeidande mennesket frå generell del av læreplanen. Oppgåva rettar fokus på det tilrettelagte miljøet i montessoripe ... -
Elevtekster i digitale læringsomgivelser
(Digital kompetanse 2006 nr.1, Journal article, 2006)The article presents findings from the testing of eLogg, a primary and secondary school learning environment based on the principles of weblogs and wikis. Most students demonstrated extended digital literacy proficiency, ... -
Elevutstillingen: Fremmende eller hemmende faktor i kreative prosesser?
(Master thesis, 2016-08-12)Utstilling som presentasjonsmetode etter fullført prosess og produkt, benyttes i stor utstrekning i de estetiske fagene i skolen. Derfor syntes det interessant å se nærmere på ulike mulige faktorer som kan påvirke elevenes ... -
Elevvurdering i kroppsøving på barneskolen
(Master thesis, 2023)Elever lærer i mange ulike situasjoner, men i situasjoner hvor de selv opplever behov for utvikling av ferdigheter, holdninger og kunnskaper er de situasjonene de lærer best. Elevvurdering brukes for å fremme læring ved å ... -
Embodied eco-embroidery - creative craftsmanship in sustainable STEAM-education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The UN Sustainable Development Goal 4 (SDG4) addresses equal access to quality education, focusing on literacy, numeracy and the science-field STEM subjects (Science, Technology, Engineering, Mathematics), - seemingly ... -
Embodied eco-embroidery Creative craftsmanship in sustainable STEAM-education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The UN Sustainable Development Goal 4 (SDG4) addresses equal access to quality education, focusing on literacy, numeracy and the field of science throughSTEMsubjects (Science, Technology, Engineering, Mathematics) –seemingly ... -
Embodying Environmental Relationship: A Comparative Ecocritical Analysis of Journey and Unravel
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Departing from Jane Suzanne Carroll’s contention that “Landscapes are at once geographical and historical, natural and cultural, experienced and represented, and present a spatial interface between human culture and physical ... -
Emitted and omitted discourses on diversity – time to admit privilege, race and power?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Discourses on diversity in education have great importance for socially just educational practices. This article examines Norwegian teachers’ reflections and language use on diversity, applying Critical Discourse Analysis ... -
Emosjonell utvikling ved omsorgssvikt
(Bachelor thesis, 2020) -
En empirisk undersøkelse av norske friluftslivsstudenters oppfatninger om friluftsliv og lederskap : hvordan utvikles og endres oppfatningene underveis i en 3-årig bachelorutdanning i friluftsliv, og hva det kan bety for bachelorutdanningen
(Master thesis, 2013)Oppgavens formål er å undersøke friluftslivsstudenters oppfatninger om friluftsliv og lederskap samt å drøfte deres praktiske konsekvenser ut fra utdanningsprogrammets perspektiv. For å kontekstualisere oppfatningene, blir ... -
En analyse av makt og kultursensitivitet blant utvekslingsstudenter til og fra det globale sør gjennom faget Global Knowledge
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Ved å se på 19 prosjektoppgaver skrevet av norske og zambiske studenter basert på deres utenlandspraksis i faget Global Knowledge drøfter vi hvordan kultur og makt kommer til uttrykk. Vi finner forskjeller i valg av tema, ... -
En analyse av matematikklæreverket Campus Matte 6, med fokus på virkelighetsnære oppgaver
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en analyse av matematikkoppgaver som tilhører kapittel 4 Brøk og prosent i læreverket, Campus Matte 6. Dette læreverket er digitalt, og ment for elever på 6. trinn. Studien dreier seg om virkelighetsnær ... -
«En av de største arenaene der det må bygges rekkverk». En studie av rusforebyggende arbeid i skolen.
(Master thesis, 2021)Håndtering av problematikk knyttet til rusmidler i samfunnet er et felt som får stor politisk oppmerksomhet i Norge i dag. Hvordan kan man hjelpe de menneskene som allerede har et rusproblem, og hvordan kan man unngå at ... -
En barnehagelærers utvikling fra musikalsk utrygghet til musikalsk trygghet – en fenomenologisk og narrativ studie
(Master thesis, 2019)I denne studien ønsker jeg å beskrive en barnehagelærers utvikling fra det å være musikalsk utrygg til å bli musikalsk trygg gjennom å formidle flere fortellinger fra en barnehagelærer, men også gjennom observasjon, mine ...