Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 3699-3718 of 4182
-
Third space moments: Exploring a university-school partnership through collaborative action research
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This article explores multi-stakeholder practices of negotiating and delivering a partnership model, including pre-service teachers. The authors discuss how third spaces can be jointly created in teacher education partnerships ... -
Three-Year Intervention Effects on Food and Beverage Intake—Results from the Quasi-Experimental Copenhagen School Child Intervention Study (CoSCIS)
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The diet of Danish children is often not in accordance with dietary guidelines. We aimed to evaluate changes in the intake of selected foods and beverages during a multi-component school-based physical activity intervention, ... -
“Through the researcher’s gaze”. Field roles, positioning and epistemological reflexivity doing qualitative research in a kindergarten setting.
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Qualitative research is an intersecting contextual relationship between place, time and people. A focus on reflexivity will increase the credibility of the findings and deepen the understanding. The field roles and interaction ... -
Ti og tjue og tusen millioner stille – innagerende atferd fra et lærerperspektiv
(Bachelor thesis, 2019) -
Tidlig flerspråklig ordforrådsutvikling og andrespråkstilegnelse av norsk – en longitudinell kasusstudie
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Artikkelen presenterer ny empirisk innsikt i barns tidlige flerspråklige utvikling og andrespråkstilegnelse fra et språkvitenskapelig perspektiv gjennom en kasusstudie av Perles språkprofil. Perle er et flerspråklig barn ... -
Tidlig identifisering av språkvansker i skolen - en multimetodisk studie
(Master thesis, 2021)Bakgrunn og hensikt: Forskning viser en forekomst av språkvansker ved skolestart på om lag 7 prosent. Barn med språkvansker har betydelige vansker med språkforståelse og/eller bruk av språket i kommunikasjon. Dette begrenser ... -
«Tidsvitner fra den lengste krigen»: En studie om hvordan tidsvitner fra krigen i Afghanistan kan bidra til samfunnsfagundervisningen i den norske grunnskolen, og om viktigheten av å ikke glemme fortellingene til de som opplevde krigen i Afghanistan
(Master thesis, 2023)I dette masterprosjektet har jeg analysert ulike fortellinger fra tre tidsvitner som har tilknytninger til krigen i Afghanistan. Hensikten med prosjektet er å gi en stemme til de uhørte i samfunnet, og å drøfte hvordan ... -
«Til eg klatrar opp i eit tre» : Bevegelse og modning i Ruth Lillegravens diktsamling Eg er eg er eg er
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan bevegelse blir fremstilt i Ruth Lillegraven sin diktsamling Eg er eg er eg er. Diktsamlingen følger en ung jente gjennom et år. Bakgrunnen for oppgaven er en stadig økende bekymring ... -
Tilbakeblikk framover
(Master thesis, 2017)Forskingspørsmåla som vert handsama i denne masteroppgåva har sett nærare på korleis ein kan utvikle undervisningspraksis med fokus på idéutvikling. Undersøkinga er gjort i samband med undervisning av lærlingar, ved kjole ... -
Tilbakemeldinger i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvilken tilbakemeldingspraksis et utvalg kroppsøvingslærere har på 5-7 trinn. For å få et innblikk i lærernes tilbakemeldingspraksis var det flere ulike områder som måtte ... -
Tilbod og etterspurnad: Fag i allmennlærarutdanninga og fagbehov i grunnskulen
(HSH-rapport;2013/6, Others, 2013)Denne rapporten, delvis skriven i 1998, tek utgangspunkt i debatten som fylgde publiseringa av NOU 1996:22 Lærerutdanning – mellom krav og ideal. Fokus i debatten var på konsekvensar for dei ulike faga i lærarutdanninga ... -
Tilfeldigheter styrer undervisningspraksis i mat og helse på 1.-4. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen kartlegger hvordan undervisning i skolefaget mat og helse blir gjennomført på 1.–4. trinn og belyser variasjoner og utfordringer i dagens undervisningspraksis. Datagrunnlaget består av 24 kvalitative intervjuer, ... -
Tilfredsstiller 3-5 åringer i en friluftsbarnehage anbefalingene fra Helsedirektoratet om fysisk aktivitet for barn : Sammenlignet med en barnehage uten friluftsliv som satsningsområde
(Bachelor thesis, 2013)Bakgrunn: Lite fysisk aktivitet og en økende sedat livsstil er observert blant barn (Hills et al., 2011, Perlhagen et al., 2007). Den fysiske aktiviteten har gunstige innvirkninger på kroppen (Henriksson & Sundberg, 2008), ... -
Tilhører – En prototype på fremtidens omsluttende radio
(Peer reviewed; Journal article, 2018) -
Tilknytning hos barn med minoritetsbakgrunn
(Bachelor thesis, 2020) -
Tilknytning i forhold til barn-voksen-relasjonen med de yngste barnehagebarna (0-3 år)
(Bachelor thesis, 2020) -
Tillit og kvalitet
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
Tilpasning av de første leseleksene: En kvalitativ studie av læreres tanker og erfaringer med å tilrettelegge de første leseleksene i skolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg: «Hvilke oppfatninger av leseopplæringen er med på å styre fire ulike læreres tilpasninger av de første leseleksene?». Studien retter søkelyset mot hvilke begrunnelser lærerne har rundt ...