Tilbakemeldinger i kroppsøving
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138484Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvilken tilbakemeldingspraksis et utvalg kroppsøvingslærere har på 5-7 trinn. For å få et innblikk i lærernes tilbakemeldingspraksis var det flere ulike områder som måtte undersøkes. Studien har da følgende problemstilling: Hvilken tilbakemeldingspraksis har et utvalg kroppsøvingslærere på 5-7 trinn? Her er det tatt i bruk en kvantitativ metode, hvor det har blitt gjennomført en spørreundersøkelse. Spørreundersøkelsen ble lagt ut på ulike offentlige og private forum for lærere, samtidig som at det ble sendt mail til noen skoler. På spørreundersøkelsen fikk jeg svar fra 22 kroppsøvingslærere som underviser på 5-7 trinn. Temaene som blir diskutert i studien vil til sammen gi et lite innblikk i hvilken tilbakemeldingspraksis et utvalg kroppsøvingslærere på 5-7 trinn har. Respondentene viser til at tilbakemeldingene skal føre til flere forskjellige ting, men her trekker flere respondenter frem betydningsfulle ord som motivasjon, mestring, glede og utvikling av ferdigheter. Et flertall av respondentene hevder at tilbakemeldingene alltid er faglige, og de fleste er i dialog med alle elever om deres utvikling i faget. Flere av respondentene viser til en tilbakemeldingspraksis som er i tråd med Hattie og Timperley (2007) sin tilbakemeldingsmodell. Her gis det tilbakemeldinger som svarer på de tre spørsmålene, hvor skal jeg? hvordan kommer jeg dit? og hvor går jeg videre? Studiens funn indikerer at visuelle tilbakemeldinger og diverse muntlige tilbakemeldinger, som evaluerende og detaljerte/beskrivende, har blitt brukt i stor grad, men det er samtidig store variasjoner i hvor ofte dette har blitt gjort. Bruken av ros spiller en stor faktor i 20 av 22 respondenter sin tilbakemeldingspraksis. Årsaker til respondentenes høye bruk av ros kan særlig støttes ved at 21 av respondentene er enig eller delvis enig i at elevene får bedre motivasjon med ros. Samtidig som at alle respondentene er enig eller delvis enig i at ros kan bedre en relasjon. Respondentene tar oftest i bruk umiddelbare tilbakemeldinger, men samtidig så viser halvparten av respondentene at de er usikre på om man skal tilpasse tidspunktet på tilbakemeldingen etter vanskelighetsgrad
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen