Tidlig flerspråklig ordforrådsutvikling og andrespråkstilegnelse av norsk – en longitudinell kasusstudie
Chapter, Peer reviewed
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3060662Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
10.55669/oa120408Sammendrag
Artikkelen presenterer ny empirisk innsikt i barns tidlige flerspråklige utvikling og andrespråkstilegnelse fra et språkvitenskapelig perspektiv gjennom en kasusstudie av Perles språkprofil. Perle er et flerspråklig barn som tilegner seg polsk som førstespråk hjemme og norsk som andrespråk i barnehagen. Artikkelens mål er å studere flerspråklig ordforrådsutvikling og tidlig andrespråkstilegnelse ved å undersøke syntaktiske trekk i Perles ytringskonstruksjoner fra lek med en jevnaldrende lekekamerat. Studien har et longitudinelt design, og datamaterialet er samlet inn i perioden 2018 til 2020, da Perle var mellom 2:11–4:3 år gammel. Materialet samles inn ved tre målepunkt med seks måneders mellomrom. Til hvert målepunkt testes første- og andrespråket med ordforrådstester. Perles spontane språkbruk på andrespråket samles inn med videoobservasjoner av situerte leksituasjoner ved de to første målepunktene. Førstespråksmiljøet hjemme ble kartlagt med intervju av foreldrene. Resultatene fra ordforrådstestene viser at Perles ordforrådsutvikling går fra at ordforrådet hennes er større i polsk, til at språkene er omtrent jevnstore. Språkferdigheter i spontan tale på andrespråket viser utvikling mellom målepunktene av ytringslengder, ordvalg og ytringsstrukturer. Resultatene indikerer at Perle tidlig tilegner seg syntaktiske ytringsstrukturer i norsk, og bruker norsk syntaks som ressurs i tilegnelse og utvidelse av ordforrådet på andrespråket.