Høgskulen på Vestlandet: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 13169
-
En kvalitativ studie av fem kroppsøvingslæreres praktisering av uteaktiviteter og naturferdsel for å fremme miljøbevissthet hos elever på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Bakgrunn og formål: Bakgrunnen for studien kommer fra et ønske om å se nærmere på hvordan kroppsøvingsfaget kan bidra til at elevene kan bli mer miljøbevisste. LK20 understreker et sterkere fokus på miljøbevissthet, og vi ... -
Lærers valg av utendørs mat- og helseundervisning: En kasusstudie om hvorfor lærere i mat- og helse velger eller ikke velger å legge undervisningen utendørs
(Master thesis, 2024)Norge sliter med et urovekkende høyt frafall fra videregående skole, spesielt blant gutter. Alle tiltakene er primært rettet mot enkeltindividet. Tiltakene kommer videre i betraktning først når problemet har vokst seg ... -
Skoleidrett mot frafall i videregående skole
(Master thesis, 2024)Norge sliter med et urovekkende høyt frafall fra videregående skole, spesielt blant gutter. Alle tiltakene er primært rettet mot enkeltindividet. Tiltakene kommer videre i betraktning først når problemet har vokst seg ... -
Lærerens opplevelse av elevers motivasjon i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Hensikten med masteroppgaven er å undersøke hva kroppsøvingslærere opplever motiverer elever til deltakelse i undervisningen. Videre er oppgavens formål å fremheve årsaker som har innvirkning på elevenes motivasjon i ... -
Inkludering av minoritetselever på 4.trinn i svømmeopplæringen i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Inkludering av minoritetselever i kroppsøvingsfaget har fått for lite oppmerksomhet blant forskere i Norge og Europa. Nyere forskning viser at Norge har høyere druktningsrate enn nabolandene i Norden. Elever med ... -
Tilbakemeldinger i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvilken tilbakemeldingspraksis et utvalg kroppsøvingslærere har på 5-7 trinn. For å få et innblikk i lærernes tilbakemeldingspraksis var det flere ulike områder som måtte ... -
En kvantitativ studie om læreres perspektiver på utendørsundervisning
(Master thesis, 2024)Introduksjon: Tradisjonelt har norsk grunnskole lagt stor vekt på teoretisk kunnskap, noe som ofte prioriterer en teoretisk tilnærming i undervisningen (Grande, 2022). Med Læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (LK20) har ... -
En kvalitativ undersøkelse av elevers muntlige og skriftlige argumentasjoner i arbeid med grubletegninger
(Master thesis, 2024)I dagens informasjonssamfunn er det viktigere enn noen gang at elevene tilegner seg gode redskaper i skolen, for å vurdere hva som utgjør pålitelig og gyldig informasjon. Dette krever forståelse og ferdigheter innenfor ... -
Samisk musikk i musikkfaget i grunnskolen: En kvalitativ studie om hvordan tre musikklærere forholder seg til samisk musikk som en del av musikkfaget
(Master thesis, 2024)Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan musikklærere i grunnskolen utenfor samiske områder tar for seg samisk musikk i musikkfaget, og hvilke holdninger de uttrykker til samisk musikk som en del av ... -
Lærer og elevers erfaringer med faktorer som påvirker elevers indre motivasjon i arbeid med omvendt undervisning i naturfag
(Master thesis, 2024)Norske ungdomsskoleelever presterer dårligere og dårligere i naturfag. En av de viktigste faktorene som påvirker elevenes prestasjoner er motivasjon, spesielt indre motivasjon. I tillegg er naturfag et fag med få timer på ... -
Flerspråklig elevers deltakelse og engasjement under kontekstbasert undervisning
(Master thesis, 2024)Mens globalisering fortsetter, blir språkmangfoldet mer vanlig i klasserommet. Som et resultat, jobber forskere, lærere og pedagoger med å utvikle verktøy, strategier og metoder som skal ta hensyn til det flerkulturelle ... -
Hva gjemmer seg i klumpen? Grunnskoleelevers argumentasjon i plastelinaforsøket
(Master thesis, 2024)Utforskende arbeid i skolen spiller en betydningsfull rolle og er direkte knyttet til læreplanen, da det fremmer aktive læringsmetoder som er i tråd med moderne undervisningsprinsipper. Imidlertid mangler en kobling til ... -
Elevers opplevelse av diskusjon som didaktisk metode i seksualitetsundervisning på ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)En didaktisk tilnærming som blir stadig mer anerkjent er diskusjon i undervisning, da dette bidrar til utvikling av elevers evne til kritisk tenkning og kommunikative ferdigheter. I lys av økende fokus på utvikling av evner ... -
En kvalitativ casestudie av elevers bruk av argumentasjon i arbeid med grubletegning i naturfag
(Master thesis, 2024)I et samfunn hvor evnen til å forstå, evaluere og presentere argumenter i naturfaglige sammenhenger stadig er viktigere, er det nødvendig å ha kunnskap og innsikt i hvordan man som skole og lærer legger til rette for ... -
Et utvalg barneskolelæreres refleksjoner om bruken av friluftsliv med elever med atferdsvansker
(Master thesis, 2024)Bakgrunn og formål: Elever med atferdsvansker har mange ulike utfordringer i skolehverdagen som følge av deres atferd, enten det er snakk om sosiale og/eller emosjonelle vansker. Denne studien tar utgangspunkt i problemstillingen ... -
En kvantitativ studie av lærerstudenters opplevelse knyttet til omfang og kvalitet av seksualitetsundervisning i naturfag på lærerstudiet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker lærerstudenters opplevelser knyttet til kvaliteten, mengden og omfanget av seksualitetsundervisning i naturfag på grunnskolelærerstudiet. En kvantitativ tilnærming ble anvendt gjennom en ... -
Nye måter å lese på? En analyse av det narrative dataspillet Celeste i lys av literacy-begrepet
(Master thesis, 2024)Hvordan informasjon formidles er i konstant endring, skrift som tidligere har vært en dominerende modalitet blir ofte erstattet eller supplementeres med andre modaliteter. Også i skolen er det nå lagt større vekt på at ... -
«Trur du draugen tok båten vår?» Ein analyse av danning, natur og kulturhistorie i dataspelet Draugen (2019)
(Master thesis, 2024)I denne oppgåva undersøkjer eg korleis dataspelet Draugen (2019) inviterer til refleksjon over norsk natur og kulturhistorie, og korleis dataspelet kan virke dannande. Eg har nytta meg av litterær analyse som metode for å ... -
Utforsking av digitale redigeringspraksiser i en gruppe på åttende trinn
(Master thesis, 2024)I takt med den økende digitaliseringen i skolen, har digital skriving fått en sentral plass i norskfaget. Penn og papir har blitt byttet ut med skjerm og tastatur, som åpner for andre muligheter i skriving av tekster. ... -
Samisk undertrykkelse og motstand: En litterær analyse av maktforhold i Lappjævel! gjennom Nietzsche og Foucault
(Master thesis, 2024)Denne masterstudien undersøker de ulike maktstrukturane som finnes i romanen Lappjævel! i lys av maktteori. I over hundre år har samene blitt utsatt for en umenneskelig assimileringspolitikk utført av den norske stat. ...