Flerspråklig elevers deltakelse og engasjement under kontekstbasert undervisning
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3137940Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Mens globalisering fortsetter, blir språkmangfoldet mer vanlig i klasserommet. Som et resultat, jobber forskere, lærere og pedagoger med å utvikle verktøy, strategier og metoder som skal ta hensyn til det flerkulturelle miljøet i klasserommet. Dette påvirker alle skole fag, inkludert naturfag. Naturfaglærere jobber med å forbedre den naturfaglig allmenndanning hos alle elever, inkludert flerspråklige. Dette gjøres blant annet ved å integrere autentiske vitenskapsproblemer hentet fra elevens hverdag. En av de anvende metodene er kontekstbasert læring, der virkelige vitenskapelige situasjoner tilpasses for å undervise i naturfag. Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan flerspråklige elever deltok og engasjerte seg i en naturfagundervisning basert på deres hverdagssituasjon. Ved å utføre en casestudie, ble data innsamlet gjennom lærerintervju i forkant av undervisninger, lydopptak av gruppediskusjon ved gjennomføring av undervisningen, og intervju av flerspråklige elever i etterkant av undervisningen. Undervisningopplegget er utformet i samsvar med litteratur knyttet til de ulike dimensjoner ved kontekstbasert læring - med formål å stimulere elevens engasjement og deltakelse. Studiens hovedfunn indikerte at kontekstbasert undervisning hadde en positiv innvirkning på elevens deltakelse, engasjement og forståelse. Til tross for dette opplevde ikke halvparten av elevene hverdagssituasjoner som en motivasjonsfaktor til å delta. Imidlertid viste funnene at elevene likevel deltok på grunn av deres interesse for arbeidsmåten som blant annet lesing, skriving, utforskende, og gruppearbeid, samt tenke og diskutere oppgaver. Noe som fremmet motivasjon til å delta. Dette kan påpeke betydningen av å tilpasse undervisningen for å støtte ulike former for deltakelse og motivasjon blant flerspråklige elever.
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanningen 1. - 7. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen