Nye måter å lese på? En analyse av det narrative dataspillet Celeste i lys av literacy-begrepet
Master thesis
![Thumbnail](/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/3137673/Hansen.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3137673Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hvordan informasjon formidles er i konstant endring, skrift som tidligere har vært en dominerende modalitet blir ofte erstattet eller supplementeres med andre modaliteter. Også i skolen er det nå lagt større vekt på at elevene skal tolke litteratur som tar i bruk flere modaliteter. Målet mitt i denne oppgaven er å se nærmere på hvilke forskjellige former for literacy som kreves for å kunne bruke dataspillet Celeste (Extremely Ok Games, 2018) i litteraturundervisningen. For å finne ut hvilke former for literacy som kreves for å bruke dataspill i litteraturundervisningen har jeg valgt å se nærmere på hva ulike forskere mener literacy og spill-literacy innebærer. I tillegg til å se nærmere på ulike tolkninger av begrepet spill-literacy vil jeg også gjøre en kvalitativ analyse av Celeste. Ved å bruke en kvalitativ analyse av Celeste kan jeg se nærmere på alle aspektene ved dette spillet som krever spesifikke ferdigheter fra spilleren. Celeste er et plattformspill. Dette er en form for spill som setter høye krav til interaksjon mellom spill og spiller, og vil vanligvis kreve nøyaktig koordinasjon mellom øyne og hender under spillingen. I tillegg til dette kom jeg gjennom analysen frem til at en kyndig leser av dataspill bør være i stand til å forstå hvordan Celeste bruker det semiotiske materialet for å tilrettelegge for en bestemt opplevelse hos spilleren. Gjennom analysen kom jeg også frem til at spillerens kunnskap rundt dataspills semiotiske domene, ulike kulturer og evnen til å utføre kritisk tenking vil kunne påvirke opplevelsen av spillet og utbytte fra å bruke det i undervisningssituasjoner.
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen