Lærerens opplevelse av elevers motivasjon i kroppsøving
Abstract
Hensikten med masteroppgaven er å undersøke hva kroppsøvingslærere opplever motiverer elever til deltakelse i undervisningen. Videre er oppgavens formål å fremheve årsaker som har innvirkning på elevenes motivasjon i kroppsøvingsfaget. Det er et omfattende og sammensatt tema som har betydelig relevans for at læreren skal kunne tilrettelegge for en god undervisningspraksis. Studiens problemstilling er: Hva opplever kroppsøvingslærere motiverer elever til deltakelse i undervisningen? Problemstillingen er utarbeidet etter å ha gjennomgått tidligere forskning og teori som omhandler motivasjon i skolen. Oppgavens teoretiske rammeverk er Ryan og Deci sin selvbestemmelsesteori, Bandura sin teori om self-efficacy og målorienteringsteorien. En kvalitativ metode i form av fire semistrukturerte intervju ble benyttet for å kunne belyse oppgavens problemstilling. Utvalget besto av fire kroppsøvingslærere som jobbet på fire ulike skoler i Bergen. Årsaken til valg av metode var å kunne gå i dybden på lærernes refleksjoner og opplevelser knyttet til motivasjon som fenomen i kroppsøvingsundervisningen. Braun og Clarke (2006) sin tematiske analyse fungerte som rammeverk for analysen av studiens datamateriell. Datamaterialet ble videre kodet og organisert i tre hovedtema; (1) autonomi, (2) læringsmiljø og (3) mestring. Masteroppgavens hovedfunn viser at lærerens evne til å tilpasse undervisningen etter elevgruppens mangfold er svært viktig for at elevene skal være motiverte. Elevenes stemme og innflytelse understrekes som en fremtredende faktor for at de skal delta i undervisningen. I den forstand er elevene aktiv i egen læringsprosess og undervisningen kan oppleves som givende i seg selv. Funnene tyder på at et læringsmiljø som vektlegger mestring, gode relasjoner og individuell progresjon er positivt for elevenes motivasjon og deltakelse i faget. Videre fremheves det at konkurranser og prestasjoner som motiverende faktorer er til stede i elevgruppen. Dette krever at læreren anerkjenner at elevenes motivasjon for å delta kan variere. Studiens funn tyder på at en undervisning som er tilpasset elevenes forutsetninger slik at de opplever utfordringer og mestring, er verdifullt for at elevene er motiverte for å delta i kroppsøvingsundervisningen.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen