Inkludering av minoritetselever på 4.trinn i svømmeopplæringen i kroppsøving
Abstract
Bakgrunn: Inkludering av minoritetselever i kroppsøvingsfaget har fått for lite oppmerksomhet blant forskere i Norge og Europa. Nyere forskning viser at Norge har høyere druktningsrate enn nabolandene i Norden. Elever med foresatte fra afrikanske eller asiatiske land er mest utsatt for drukningsulykker i Norge.
Formål: Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan minoritetselever blir inkludert i svømmeopplæringen, samt om elevene oppfyller kompetansemålet om svømmedyktighet etter 4.trinn. Oppgaven retter fokus mot minoritetselever på Vestlandet, da det er lite eller ingen forskning tilgjengelig om inkludering av minoritetselever i svømmeopplæringen på barneskolen.
Metode: I studien er kvantitativ metode benyttet. Et digitalt spørreskjema ble sendt ut på epost til 2100 lærere på 123 barneskoler i fire utvalgte kommuner i Vestland. Målgruppen var kroppsøvingslærere, og datamaterialet baserer seg på svar fra 72 respondenter. Kjikvadrat ble videre benyttet som statistisk metode for å undersøke om funnene fra spørreskjemaet var signifikant eller ikke.
Resultat og konklusjon: Det ser ut til at lærere møter på få utfordringer i arbeidet med å inkludere minoritetselever i svømmeopplæringen i Vestland kommune. Funn av studien viser at flere minoritetselever oppnår svømmedyktighet i klasser som består av mange minoritetselever. Hvem som gjennomfører svømmeopplæringen, påvirker svømmedyktigheten og deltakelsen til minoritetselever. Flere minoritetselever deltar, samt lærer seg å svømme dersom instruktør fra en svømmeklubb underviser i svømming.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen