Blar i Høgskulen på Vestlandet på tittel
Viser treff 12897-12916 av 12993
-
Å se på uorden, lek og seksualisering med Gadamer og Foucault
(Chapter, 2004-06-11) -
Å sette ord på en læreplanreform: En analyse av diskursene i et lærerteam som er i gang med å gjøre fagfornyelsen om til praksis
(Master thesis, 2021)Studien handler om implementering av reformer i skolen. Utgangspunktet er utdanningsreformen Fagfornyelsen, som trådte i kraft høsten 2020. Det er brukt diskursanalytisk undersøkelsesmetode. Formålet er å finne hva diskursene ... -
Å sjå personen bak pasienten
(Bachelor thesis, 2016)Bakgrunn I denne oppgåva ynskjer eg å utdjupe korleis sjukepleiaren sine haldningar påverkar møtet med ein rusavhengig pasient, og kva konsekvensar dette kan føre til for den rusavhengige. Personar med rusavhengigheit har ... -
Å skape rom med blyanten
(Bachelor thesis, 2012-06-27)Målet med mi forsking var å leggja opp eit undervisningsopplegg som kan vera eit eksempel på korleis ein kan leggja opp og betra teikneundervisninga i skulen. Eg retta difor fokuset mitt mot teikneundervisninga. Dette ... -
Å skape tryggleik for dei yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)In this bachelor’s assignment, we have investigated how the kindergarten and educational leader can create a safe and soft transition from home to kindergarten for children aged 1-2, specifically the youngest children. The ... -
Å skrive bachelor- eller masteroppgave : høgskolestudenters opplevelse av arbeidet med oppgaveskriving, informasjonssøking og høgskolebibliotekets bidrag i denne prosessen
(Master thesis, 2013)Lang erfaring med undervisningsarbeid i høgskolebibliotek har gitt meg en interesse for hva bibliotekene oppnår med sitt undervisningsarbeid samt en interesse for den enkelte studenten og hans opplevelse av oppgaveskriving ... -
Å snakke med kroppen og lytte med øynene: små barns medvirkning i prosessorientert kunstfaglig arbeid
(Bachelor thesis, 2023) -
Å stave for hånd og på tastatur: En komparativ rettskrivingsstudie av 6. klassingers staveferdigheter for hånd og med rettskrivingsprogram
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke hva som kjennetegner et utvalg elevers staveferdigheter i deres tekster skrevet for hånd og på data med stavekontroll. I studien undersøker jeg hvilke typer stavefeil som fremkommer ... -
Å strekke ut en hånd til familien
(Bachelor thesis, 2022) -
Å styrke håpet til en pasient med Amyotrofisk lateralsklerose (ALS)
(Bachelor thesis, 2020)Tittel Å styrke håpet til en pasient med Amyotrofisk lateralsklerose (ALS) Bakgrunn for valg av tema ALS er en nevrodegenerativ sykdom som rammer omkring 300 – 400 personer i Norge hvert år. I den kliniske praksisen ... -
Å støtte foreldrerollen etter selvmordsforsøk
(Bachelor thesis, 2021) -
Å sørge for en god opplevelse ved tvangsinnleggelse på akuttpsykiatrisk post
(Bachelor thesis, 2022) -
Å ta i bruk omvend undervisning - korleis og kvifor
(Journal article, 2021)Den omvende undervisninga kan frigjera tid i klasserommet og gi lærarane eit større handlingsrom for å leggja til rette for ei elevsentrert undervisning. Ein studie tar for seg erfaringane til lærarar som har prøvd dette ... -
Å ta spørsmål om form på alvor
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
Å ta val og oppleve meining – Ein kvalitativ studie om elevmedverking i kroppsøvingsundervising
(Master thesis, 2023)I denne oppgåva undersøkjer vi kva som skjer når vi lar elevar ta val i kroppsøving, og kva dei opplev som meiningsfullt med ei slik undervising. Gjennom ei utforskande tilnærming til undervising er ambisjonen å skape ... -
Å ta vare på dem som mister sine nære
(Bachelor thesis, 2017)Tittel: Å ta vare på dem som mister sine nære Bakgrunn for valg av tema: Omlag 40 prosent av alle dødsfall i Norge skjer innad på sykehjem. Andelen vil trolig øke, og mange av disse vil ha behov for god palliativ ... -
Å tenkje innanfor boksane: Ein orienteringsteknikk for nybegynnarar i noteopplæring
(Bachelor thesis, 2019) -
Å tilhøre, å bli, å delta : medvirkning i overgangen fra barnevernsinstitusjon til voksenliv
(Journal article; Peer reviewed, 2010)Overgangen fra barn til voksen er spesielt utfordrende for ungdom med alvorlig rus - og atferdsproblematikk i barnevernsinstitusjoner. Risikoen for et marginalisert livsløp er vel dokumentert. Artikkelen går i dybden på ... -
Å tilrettelegge for at lektorstudentenlærer å lære fra seg i første semester
(Journal article, 2017)ABSTRAKT: Vi ønsker å dele erfaringer fra en workshop som har blitt arrangert for lektorstudentene som går sitt første semester på lektorutdanningen ved UiB, og tar fordypning i realfag og matematikk. Vi vil i denne ...