Å sette ord på en læreplanreform: En analyse av diskursene i et lærerteam som er i gang med å gjøre fagfornyelsen om til praksis
Abstract
Studien handler om implementering av reformer i skolen. Utgangspunktet er utdanningsreformen Fagfornyelsen, som trådte i kraft høsten 2020. Det er brukt diskursanalytisk undersøkelsesmetode. Formålet er å finne hva diskursene i et lærerteam ved en videregående skole kan fortelle om implementeringsprosessen. Innsamlingsmetode er gruppeintervju, individuelle intervjuer og innsyn i dokumenter produsert av teamet. Rammen for analysen er satt sammen av kritisk diskursanalyse og teorier knyttet til læreplaner, translasjon, implementering og endringsledelse. Drøftingen peker mot at det å kjenne de viktigste diskursene og språket til de som skal gjøre reformen om til praksis, kan være en nøkkel til god implementering. Det samme kan det å kjenne og involvere de som er translatører i organisasjonen. Den peker også på at det kan påvirke implementeringen positivt dersom man skaper gode vilkår for samarbeid og profesjonsfellesskap, fordi man får man gode arenaer for å ha åpne dialoger og skape felles forståelse
Description
Masteroppgave i organisasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet